Färger!

Här pratar vi burar, voljärer och leksaker... typ.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Färger!

Inläggav vildo tis 2 februari, 2010 15:19

Hej allihopa!
Först vill jag säga hej och välkommen till mig själv :D jag är ny på sidan.
Har ingen nymf än men hoppas att hitta mig en eller två snart.
Sen lite tips om det är någon som söker färg till att måla bur eller leksaker.
Jag hatar vanlig trä färg då jag tycker att den är tråkig som hmm då jag har bestämt mig att bygga egen bur och måla den i någon färg vet inte vilken än.
Om det finns någon som vett att det finns färg som fåglarna trivs med så tipsa mig, tack!
Hittade färg som är godkänd för barnleksaker, den är vattenburen och miljömärkt med Svanen, Alcro färg är det och den heter Servalac Aqua.
http://www.alcro.se/press/Pressrelease. ... ressID=103

Man kan få den precis i vilken färg som helst och priset som jag fick fram är för halvliter ca 160: - och en liter ca 240: -
Med vänlig hälsning
Vildo
vildo

Sedan: fre 22 januari, 2010 22:05

Re: Färger!

Inläggav Puttes matte tis 2 februari, 2010 16:25

Hej o välkommen hit.Du bör nog kolla med Alcro, för fåglar tuggar sönder/äter trä på ett helt annat sätt än vad småbarn suger på träleksaker.
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora,Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,gästen Flax och katterna Loka o Soyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav Paulinen ons 3 februari, 2010 12:40

"Alcros lackfärg barnsäkrad med EU-märkning - nu kan barnen till och med tugga på sina möbler

Det är lätt att förnya i barnens rum genom att måla om möbler och övrig inredning i härliga kulörer. Men det är viktigt att välja en färg som håller för hårt slitage utan att utsöndra ämnen som kan skada barnens hälsa. Alcro har därför barnsäkrat sin lackfärg. "

Det är det första som står när man klickar upp länken.. "Nu kan barnen till och med tugga på sina möbler". Så det låter ju rätt bra?
Användarvisningsbild
Paulinen

Sedan: mån 14 december, 2009 19:14
Personligt galleri

Inläggav jered ons 3 februari, 2010 15:45

Visst är det kul med färg... men faktum kvarstår - nymfer gnagar.. snart är din fint målade bur ett gytter av flisor och öppet trä :doubt:
Kanske du kan nöja dig med lackning? Vattenburen lack är att rekommendera isåfall, om inte annat för torktidens skull... många lager gör städning enkelt (enklare). Lacka innan nät är fastspänt och innan buren är monterad, så blir det ännu bättre. Jag har använt http://www.alcro.se/inomhus-Lack-Klar_T ... Blank.aspx

Lycka till!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav evab ons 3 februari, 2010 17:30

Även om det står att ett barn kan tugga på färgen är det inte en garanti för att en nymf kan göra det. Ett barn kan t.ex. äta avocado utan att bli sjuk medan en nymf kan dö av det. Alcros färger är testade och godkända för barn som väger ett antal kilon, inte för fåglar som väger ett hekto.

Vill man behandla buren bör ofärgad olja eller klarlack som är godkänd för barnleksaker vara säkrast. För att få fram en kulör krävs ytterligare tillsatser som pigment eller "färgande ämne" (dye) som ökar risken. Dessutom tycker jag att man skall undvika färger med rött i eftersom många röda pigment/färgande ämnen är farligare och blir t.ex. sällan godkända för märkning som kan komma i kontakt med mat.

Men, självklart, vill man måla/behandla buren är ju en produkt godkänd för barnleksaker det allra bästa :D
Eva med nymferna Piff, Puff & Oscar
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav Paulinen ons 3 februari, 2010 20:02

Jo det är iofs sant. Men vilket märke duger om man vill måla buren i färg? Jag har själv funderat på att måla min.. :?
Användarvisningsbild
Paulinen

Personligt galleri

Inläggav klara o elvira ons 3 februari, 2010 21:46

Härmed inte sagt att du inte ska måla buren, men tänk på en sak, när de biter på målat trä så kommer träfärgen fram när bitar av träet försvinner, buren ser ganska snabbt skamfilad ut.
Här hade det inte varit så praktiskt, men då har jag några som gillar att sitta och tugga på buren, men jag ser det som bra träning och slipning av näbben :lol: .
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Gandy, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd.
Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Inläggav Paulinen ons 3 februari, 2010 22:13

Ah.. :) Min biter konstigt nog (? ) inte på buren. Ska väl se det som nåt positivt att han föredrar att slippa näbben på annat vis ;)
Användarvisningsbild
Paulinen

Personligt galleri

Inläggav vildo tor 4 februari, 2010 0:21

Nu gör ni mig förvirrade!
Nu har jag ring min morbror och frågat han att han kollar med jobbet om han kan skaffa bilig aluminiumrör så får det bli aluminium.
Jag frågade i par djuraffärer om dom vett vilken färg deras burar är målade med som dom säljer och konstigt nog vet ingen det så förvånande. :D
Vett någon här vad bur tilverkarna använder för färg?
Med vänlig hälsning
Vildo
vildo

Inläggav Angelika fre 5 februari, 2010 20:22

Det brukar vara pulverlack som bakas i ugn.
Angelika-med andra fåglar. Har haft några nymfkakaduor tidigare.
Användarvisningsbild
Angelika
Peugeotfreak

Sedan: ons 21 januari, 2004 14:33
Personligt galleri

Inläggav Puttes matte lör 6 februari, 2010 0:31

Går det inte att sätta nätet så att de inte når träet så mycket om du nu absolut måste måla?En bra kompromiss? :)
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora,Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,gästen Flax och katterna Loka o Soyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav elvis lör 6 februari, 2010 23:28

Eller varför inte bara måla utsidan på buren?
Tony ..Bur/voljärbyggare i stockholm
elvis

Sedan: ons 1 april, 2009 20:05
Personligt galleri

Inläggav Pamela sön 7 februari, 2010 1:45

elvis skrev:Eller varför inte bara måla utsidan på buren?

Fast.... det är då på utsidan på min bur mina gnager :? De brukar sitta ovanpå buren och gnaga och ha såååååå kul :roll: :lol:
Hemsidan uppd. 10/6-2009-Noa, Mini och Herkules har skrivit dagbok!
Användarvisningsbild
Pamela
Moderator/Leksaksfixare

Sedan: sön 9 oktober, 2005 12:28
Personligt galleri

Inläggav vildo sön 7 februari, 2010 12:23

Nej nu blev det för dyrt med aluminium för flytningen kostar mig en del då jag ska köpa ny säng och dom e inte billiga.
Så vi lägger ner aluminium åt sidan än så länge.
Jag har bestämt mig nu det ska vara valig trä så skippar vi målningen också så ser vi hur det blir.
Och är nästan klar med ritningen till buren, jag ska lägga ut ritningen när den är klar.
En fråga, vad tycker ni här om plexiglas längst ner på buren en ca 40 i höjd?
Sen från plexiglaset till slutet av buren så e det nät så klart och höjden kommer vara totalt ca 120-140 cm.
Sen när det är klart så e det bara att skaffa unga nymf men dom va inte så lätta att få tag på.
Har ni tipps om uppfödare i Skåne?
Med vänlig hälsning
Vildo
vildo

Inläggav Paulinen sön 7 februari, 2010 13:33

Vad är tanken med plexiglaset? :o
Användarvisningsbild
Paulinen

Personligt galleri