Förfrågan L80 bur

Här pratar vi burar, voljärer och leksaker... typ.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Förfrågan L80 bur

Inläggav Helena tis 7 augusti, 2012 13:35

Är det någon här på forumet som vet någon zoo handlare i Stockholmstrakten som säljer L80 bur till nymf?
Jag har kollat med Djurmagasinet i Rotebro och även Zoo Kompaniet i Arninge. Ingen av dessa två har en bur med rätt mått att sälja.

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Re: Förfrågan L80 bur

Inläggav Selle tis 7 augusti, 2012 16:53

Hej Helena
Man brukar kunna beställa en L80 bur i från djuraffärer. Annars kan man bygga en egen bur med rätt mått och det brukar bli billigare än att köpa en färdig gjort bur, plus att man kan bygga den så den passar bättre i sitt eget hem.
Hoppas du hittar en fin bur.

Mvh
Selle
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Helena tis 7 augusti, 2012 17:12

Hej Selle

Det går inte att beställa en laglig bur från bla Arken och de jag namngivit ovan. Det finns inte burar i rätt storlek som är anpassade efter våra regler.
Bygga en egen, ja för eget bruk ja. Nu söker jag en bur som kommer att stå på offentlig plats, alltså inte till mig.
Känner du någon zoo handlare du beställt från?

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav pärlan tor 9 augusti, 2012 6:54

Hej!

Gå gärna in på www.flexipet.se och kika på de burar som de tillverkar. Det är verkligen väldigt fina och praktiska burar som de bygger efter önskemål, både vad gäller storlek och hur man vill utforma sin bur. De har smarta lösningar bl a vad gäller bottenmaterial och materialet burarna är byggda av är väldigt lätt att sköta. Peder som bygger burarna är jättetrevlig så ta gärna kontakt med honom för mer information om t ex transport, pris etc.
Lycka till!

Med vänlig hälsning
Pärlan
Användarvisningsbild
pärlan

Sedan: lör 16 september, 2006 19:07

Inläggav Jeeper tor 9 augusti, 2012 7:20

Helena skrev:Är det någon här på forumet som vet någon zoo handlare i Stockholmstrakten som säljer L80 bur till nymf?
Jag har kollat med Djurmagasinet i Rotebro och även Zoo Kompaniet i Arninge. Ingen av dessa två har en bur med rätt mått att sälja.

Helena och...

Låter väldigt underligt att inte Zookompaniet har. Jag har sett godkända burar där förut. Jag kollar nästa gång jag åker dit.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Helena tor 9 augusti, 2012 10:21

Jag pratade med dem häromdagen Jeeper och de rekommenderade att gå in på flexipet hemsida, de hade ingen laglig bur och gick inte att beställa enl deras chef. Flexipet har jätte snygga burar och väldigt dyra.
Jag jagar nämligen en L80 bur till ett bra pris som ska stå på ett äldreboende. Nu har jag fått kontakt med Fäboden i Uppsala, www.faboden.se och de tillverkar burar. Det var Arken i Bredden som tipsade om dem. Får se om äldreboendet kan tänka sig att köpa en från dem.

All hjälp mottages tacksamt :lol:

Kan passa på att berätta att jag skrivit till Jordbruksverket och ställt frågan om en bur med följande mått är ok
L 120
B 60
H 100
Det är de måtten som finns att beställa hos ovanstående zoohandlare.

Jordbruksverket svarar NEJ.

Alltså jagar jag vidare :D
Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Selle tor 9 augusti, 2012 11:25

Jag beställde min på Arkens zoo så då hade dem lagliga burar, För dåligt att de får sälja nymfparakiter och andra fåglar men inte har lagliga burar att sälja till fåglarna. verkligen konstigt. Hoppas du hittar en fin bur.

Mvh
Selle
Selle

Personligt galleri

Inläggav Helena tor 9 augusti, 2012 12:01

Jag håller med dig Selle. Sälja djur man inte har bur till, det är inte vettigt. Problemet verkar vara att alla färdiga burar köps in från Italien eller Asien och de har helt andra mått än vad vårt Jordbruksverk bestämt. Det här känns lite som moment 22.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Jeeper fre 10 augusti, 2012 20:46

Helena!
Fick du svar från Jordbruksverket vilket mått som är OK för nymfkakaduor?
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Helena fre 10 augusti, 2012 20:55

Jeeper,
Efter att jag angivit måtten (se ovan) så fick jag detta svar:
"Svaret är nej! Din bur har en yta på 0,72m2 (1.2m * 0.6m). Minsta tillåtna yta för nymfkakadua (storleksklass 26-35cm) är dock 0,84 m2."

Ska man vara petig så är det inte MIN bur jag frågar om, bara så att alla vet.

När jag sitter med min miniräknare så verkar det gälla det lärt mig från början, längden 120 och bredden 70. Höjden verkar inte spela någon roll, förutom att minimihöjden är 80, allt i cm.

Kan inte låta bli att undra om måtten L 140 B 60 H 80 skulle funka. Någon som törs fråga Jordbruksverket?
För då pratar vi nämligen om 0,84m2

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Selle fre 10 augusti, 2012 22:01

Hade en vän som frågade om precis samma sak som du och fick till svar att : Det är måtten ska följas enligt deras regler minta längd ytan är 120 och minsta bredden är 70 och höljden är 80. Man kan inte ändra igenom att göra en sida längre och den andra mindre för då fylls inte kraven för L80. för där är det inte bara ytan som räknas utan även måtten på burens L,H och B.

Hoppas du hittar någon bur.
Mvh
Selle
Selle

Personligt galleri

Inläggav Helena fre 10 augusti, 2012 22:18

Tack Selle.
Jag har tänkt på det svar jag fick. Egentligen ganska torftigt för den som absolut inte är insatt det minsta i regler. Jag tycker nog att de kunde varit utförligare i sitt svar till mig med mer exakta mått, jag är ju ändå en privatperson som ställer frågan. Deras tabeller är inte helt enkla att förstå. Bra svar från dig så jag hoppas att denna tråd hjälper många nya nymfägare.

Helena...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Jeeper lör 11 augusti, 2012 6:24

De vet tydligen inte vad de gäller. Olika personer ger olika info så lagen tolkas olika beroende på vem man frågar.
I lagen står klart och tydligt att en sida ska vara minst 120 och den andra ska vara 2 gånger fågelns längd. En del säger att det är 70 som gäller och andra att det är fågelns faktiska längd gånger 2.
Det är inte många nymfer som är 35 utan de flesta ligger runt 30-32 och räknar man på den bredden så måsta man ha en bur som är längre än 120 för att komma upp till ytan som krävs.
Höjden regleras inte alls i lagen utan det är ytan per fågel.
Jag har sett burar från Fäboden och de var definitivt inte snygga och dessutom väldigt opraktiska och de såg ut som "hemmabyggen".
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Helena lör 11 augusti, 2012 10:23

Jeeper, har du något förslag på hur man ska hitta bur, utan att behöva bygga en?

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Jeeper lör 11 augusti, 2012 13:43

Har suttit och kollat på olika sidor och letat efter en godkänd bur men det tycks inte gå att uppbringa en sån. Det finns ett flertal som har godkänd längd men då är andra sidan (bredden) för kort. Enda alternativet jag kan komma på är att köpa två och montera ihop dem.
Imazo som är den grossist som de flesta zooaffärer handlar från har en bur som jag tror går att ställa två bredvid varann och sätta ihop med t ex slangklämmor. Har ingen aning om vad den buren kostar men det måste en zooaffär kunna svara på. Länk till beskrivning av buren http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=425.4010&parent=sNW&parent_lev=svmk80&itemcount=0
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Burar, voljärer och leksaker