Voljärbygge: Materialfrågor

Här pratar vi burar, voljärer och leksaker... typ.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Voljärbygge: Materialfrågor

Inläggav Tore mån 27 april, 2015 22:35

Det börja dra ihop sig. Dags att skaffa nymfparakit. Det är min son egentligen men jag är lika intresserad!
Jag tänkte bygga en rejäl voljär typ L: 170 B: 80 H: 180
Jag tänkte bygga med vanliga 45x45 reglar och plywoodbotten samt en vägg-långsida plywood
De som jag funderar på är följande:
Kan man måla träet utan att utsätta fåglarna för att de får i sig något olämpligt?
Eller finns det någon bättre metod att ytbehandla träet med?

Sen det viktigaste:
Var får man tag på bra nät/galler till vettiga priser?

Har läst i tidigare trådar att det ska vara max 19x19 mm och 1 mm tjockt.
Enormt tacksam för råd och tips om det är något annat man bör tänka på..
Med tack på förhand från en nybörjare :D
Tore

Sedan: tis 13 januari, 2015 22:29

Re: Voljärbygge: Materialfrågor

Inläggav geopsittacus ons 29 april, 2015 1:38

hej tore ! jag har själv byggt en voljär , i trä reglar och burnät som jag köpte begagnat , av en uppfödare .jag har ej ytbehandlat virket eftersom fåglarna gärna gnager på träet där dom kommer åt . fast å andra sidan gnager dom loss färgen på fönsterkarmarna också ,men det var min intention att inte skapa en fara för fåglarna .som botten använde jag spontade bräder , jag tyckte att plywood verkade bångna på ett sätt som jag inte uppskattade . mvh , geopsittacus .
geopsittacus

Sedan: sön 5 maj, 2013 17:48

Inläggav Tore tor 30 april, 2015 13:59

Tack för svaret. Man kan kanske ytbehnadla lite mer ogiftigt… typ linolja?
Då det är en inomhus voljär så tror jag inte att plywooden tappar stabilitet. Hade tänkt klä den med vaxduk.
Fortfarande behöver jag något galler/när som är ok.
Tore

Sedan: tis 13 januari, 2015 22:29

Inläggav geopsittacus sön 3 maj, 2015 3:42

hej tore ! linoljans egenskaper känner jag inte till , men om den tränger in i träet så ger den väl ett visst skydd . men när du nämnde vaxduken , så kom jag att tänka på , att man kan fråga i en färghandel om dom har någon spillbit
linoleumgolvmatta som man skulle kunna limma på botten plywooden , den är ju slitstark fukttålig och har lång livslängd .jag köpte en sådan spillbit billigt , och lade i bagage utrymmet på min ford explorer , som har en typiskt amerikansk
luddig matta , som inte tål slitage och fett och oljor etc , så bra .nätet får du väl leta vidare efter , men grövre än 1 mm är det bra om du kan få tag i , jag har en voljär med så tunnt nät och jag är rent missnöjd med det , det irriterar mig pga dess dåliga hållbarhet , samt att det är mindre angenämt för fåglarna att klättra i . mvh , geopsittacus .
geopsittacus

Sedan: sön 5 maj, 2013 17:48

Återgå till Burar, voljärer och leksaker