behöver råd snabbt

Har du frågor om din fågels hälsa? Ställ den här, eller kolla om någon redan svarat på den.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

behöver råd snabbt

Inläggav elvis14 ons 10 mars, 2010 11:13

hallå

jag har två fåglar den ena är 14 år och den andra är nåt år äldre idag när dem flög runt flög den 14 årige in i fönstret, det hände ofta för 5 år sen men inte hänt alls ofta senaste åren. Han landade mellan två blomkrukor med vingarna utfällda, såg riktigt läskigt ut. Jag plocka upp honom och hörde hur han andades väldigt kraftigt, han har nu suttit i min famn i 1h, där såg det ut som att han bara ville sova och slöt ögonen o luta sig mot mig, jag försökte hålla honom någorlunda vaken, testade att sätta in honom i buren, men när han gick på botten så såg jag att hela kroppen lutade åt höger och han hade svårt att gå så jag tog upp honom igen och han hade samma betende, efter en till timme satte jag in honom igen och nu såg det bättre ut han kunde gå ganska normalt och kunde klättra upp till pinnen, jag tog ut honom igen och nu kände jag att han hade ett mycket fastare grepp om fingret med klorna. satte in honom igen och han ser trött ut o försöker ibland sluta ögonen nu sitter han på botten vid sin favoritspegel jag har plockat ut den andra fågeln eftersom jag var rädd att dom skulle börja småbråka och han skulle ramla ner.
elvis14

Re: behöver råd snabbt

Inläggav evab ons 10 mars, 2010 13:03

Låter otäckt men det är svårt att ge råd. Finns det ingen fågellveterinär i närheten du kan kontakta så kanske du kan höra med Roslagstull i Stockholm eller Blå Stjärnan i Göteborg (länkar här nedan) om de kan ge dig råd via telefon. Det finns ingen veterinär här på forumet så det enda vi kan bidra med är våra erfarenheter.

Fåglar är extremt duktiga på att dölja sjukdom, kanske har kraschen gett honom en hjärnskakning eller något värre men det kommer han inte att vilja visa dig. Låt honom vara i fred ett tag och studera honom sedan utan att han vet att du är där. Värme är aldrig fel i ett akut skede, då behöver han iaf inte lägga energi på att hålla värmen. Att han är trött efter en otäck krasch är inte så konstigt, bra att du tog ut kompisen så att han kan få lugn & ro ett tag.

Vi håller tummar & klor för att allt skall bli bra [-o< Låt oss veta hur det går.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/

http://www.blastjarnan.se/
Eva med nymferna Piff, Puff & Oscar
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Re: behöver råd snabbt

Inläggav eleven4 ons 24 mars, 2010 18:03

oj, gud, stackarn. Hur är det med honom nu? Se till att ha någonting för fönster och speglar så minskar risken för skador...
eleven4

Sedan: fre 12 februari, 2010 16:52
Personligt galleri

Återgå till Fågelns hälsa