sjuk hona?

Har du frågor om din fågels hälsa? Ställ den här, eller kolla om någon redan svarat på den.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

sjuk hona?

Inläggav beppe duttan tor 30 juli, 2009 12:01

Jag har en hona som är 7 år. Hon har varit hängig i ett par veckor och jag tycker det blir värre men vissa dagar är hon bättre och andra sämre. Hon är uppburrad och vissa dagar vill hon bara vara i buren. Hon flyger lite men orkar inte alls som förr. Hon andas tugnt så hela kroppen rör sig. Annars har hon god aptit och är oftast lika kelig som vanligt.

Det mest utmärkande symptomet är att hon bajsar väldigt stort. Det är inte löst eller har har någon konstig färg eller sammansättning. Det verkar inte göra ont då hon ska bajsa och hon ser inte ut att behöva anstränga sig så mycket för att få ut det. Bajset ser precis ut som när hon ska ha ägg. För ett par veckor sedan var hon precis som hon brukar vara när hon vill häcka. Hon vaktade tänkbara barnkammare och var argsint. Hon pep så där som nymftjejer gör då de vill para sig men sedan gick det helt plöstligt över utan att det blev ägg.

Till saken hör att hon varit äggläggningstokig tidigare men vi har fått bukt på det och det har inte blivit några ägg på nästan ett år. Äggen är inte befruktade eftersom hannen inte är intresserad av att para sig med henne.

Jag undrar om det skulle kunna vara så att det är något ägg som fastnat. Såg i en tråd att en nymfhona blivit opererad pga gamla ägg som fastnat. Skulle dessa symptom kunna tyda på detta. Bör vi åka till veterinär så fort som möjligt? Jag vill inte förlora min lilla "kelhöna".
beppe duttan

Re: sjuk hona?

Inläggav klara o elvira tor 30 juli, 2009 13:48

Tråkigt att höra att din lilla tjej är sjuk, jag kan bara ge dig rådet att omg. söka veterinär, tänk även på att en röntgen inte alltid visar om ett ägg sitter fast. Elvira som lämnade oss tidigare i våras, blev röntgad men de kunde inte se att det var något ägg som satt fast, men efter obduktionen så hittades ägget, som var utan skal.

Så vore jag du så skulle jag inte vänta med att söka läkare, jag sökte samma dag som symptomen visades, men det var ändå försent.
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Gandy, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd.
Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Inläggav beppe duttan tor 30 juli, 2009 20:55

Tusen tack för snabbt svar. Vi har bokat tid på djursjukhuset i Roslagstull imorgon. Vi får åka över 30 mil men det är värt att få komma dit de verkligen kan fåglar. Hoppas allt går bra. Jag skriver igen då jag vet.
beppe duttan

Inläggav jered fre 31 juli, 2009 0:51

Min hona blev opererad för något som såg ut som gamla ägg som hade fastnat, trots att äggen i sig själva inte fanns kvar, men mineralerna o kalken från skalen låg i lager och såg ut som ägg på röntgen. Bilder finns i galleriet här gallery/thumbnails.php?album=876

Hoppas det går bra för er!!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav beppe duttan fre 31 juli, 2009 20:36

Tack snälla Jenny och Martina!
Vi var på djursjukhuset i Roslagstull idag. Veterinären konstaterade att hon var väldigt svullen och öm över nedre delen av magen. Röntgen visade att svullnaden kom nerifrån och inte från levern som är ganska vanligt. Att hon bajsar så stora kluttar berodde på att svullnaden trycker på tarmarna. Det syntes inget ägg. Veterinären trodde att det kunde vara äggledarinflammation och vi fick antibiotika och smärtlindrande. På frågan om det kunde vara ett ägg utan skal svarade hon att man måste öppna magen för att kunna avgöra det och att Duttan kanske inte skulle klara en sådan operation.
Hon gillade verkligen inte att bli undersökt och kämpade med näbbar och klor för att bli fri (och det visar ju att hon inte var helt utmattad.) Efteråt var hon alldeles chockad, blodig på ena vingen och med fjädrar som spretade åt alla håll. På hemvägen ville hon sitta alldeles nära mig med foten på mitt finger.
Nu har vi kommit hem och hon verkar redan må bättre. Jag vet inte om det är antibiotikan som börjat verka men tror nog att det beror på smärtlindringen. Hoppas att antibiotikan kommer att bota henne men det kommer att bli "krig" varje gång vi ska få i henne medicinerna. Hoppas hon inte kommer att tappa förtroende för oss och bli rädd för händer.
Jag skriver och berättar mer om vad som händer.
beppe duttan

Inläggav klara o elvira fre 31 juli, 2009 21:00

Jättebra att du åkte in med henne, nu håller jag tummarna att hon ska reagera på medicinen och snart vara som vanlig igen.
Är aldrig helt lätt att medicinera en fågel, varken tama eller otama, brukar vara en strid varje gång.
Lycka till nu och håll oss gärna underrättade om hur det går för dig och lilltjejen.
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Gandy, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Personligt galleri

Inläggav Helena fre 31 juli, 2009 21:58

Vad duktig hon var som orkade med ett besök hos doktorn.

Hoppas att medicineringen inte blir alltför tuff för både er och tjejen och hoppas hon blir helt återställd snart.

Ett stort lycka till!

Helena och...
Nymfarna Zazu, Poppe, Enzo, Ossie, Jocke, Muppen, Toker, Soffan och Pajaz
samt Wilma i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav jered fre 31 juli, 2009 22:46

Medicineringen kan vara tuff, men om hon ser dig som en sådan trygghet så kommer det inte vara några problem med förtroendet - det är djupare än så.

Hoppas att hon får må bättre snart!!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav beppe&duttan lör 1 augusti, 2009 8:44

Har gett första medicineringen själva nu på morgonen. Det var inte lätt. Hon vill inte öppna munnen och vred bort huvudet. Vi fick hålla upp näbben med en topz. En hel del hamnade på bröstet istället för munnen. Jag tror att hon kanske vägrade svälja och lät det rinna ut. :cry: Har någon ett tips!
Helena, tack för uppmuntran. Tittade på ditt bildgalleri och Duttan ser exakt ut som Zazu!
beppe&duttan

Sedan: tor 30 juli, 2009 11:22

Inläggav klara o elvira lör 1 augusti, 2009 10:12

Ja som sagt det är inte lätt att medicinera, vi har kört samma metod med både tama och otama. En håller fågeln medan den andra håller huvudet och sprutan, var faktiskt lättare med Janne som var en 'pitbull' och högg mot allt och alla (och har varit den värsta fågel jag någonsin stött på, på att ge ofrivilliga blodgivningar), han högg mot sprutan när den kom, så det var bara att 'skjuta' medicinen i näbben. Elvira var betydligt jobbigare, och hon var väldigt tam, hon ålade sig som en orm i händerna för att vrida bort näbben, så man var tvungen att vara så försiktig så att man inte skulle peta henne i ögonen m.m. för hon gjorde allt för att man inte skulle kunna komma åt att sätta den äckliga medicinen i näbben.

Hoppas allt vänder nu för henne.

Edit rättat de värsta stavfelen :oops:
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Personligt galleri

Inläggav Tottis lör 1 augusti, 2009 10:58

Det är tufft att ge medicinen, men kämpa på.

När jag skulle ge Kesha medicin tog jag henne i en handduk. Första gången protesterade hon villt, sen gick det lättare.
Hoppas hon snart är sitt vanliga jag igen.
Lena - Tottis - Tjabo och Kesha i hirshimlen
Användarvisningsbild
Tottis

Sedan: sön 13 augusti, 2006 19:22
Personligt galleri

Inläggav Jeeper lör 1 augusti, 2009 14:39

Att ge medicin är inte det lättaste. Man måste ju också vara försiktig så man inte sprutar ner det i lungorna på dem.
Enklaste är att ge medicinen från sidan på näbben och då är det också mindre risk att man trycker ner det i lungorna.
Man ska ge från deras vänstra sida av näbben. De har matstrupen till höger och trycker man in medicinen från vänster så går den direkt ner mot matstrupen och då framkallas också sväljreflexer.
Ge gärna lite ljummet vatten efter medicinen så hon inte har medicin kvar i näbben.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav beppe&duttan sön 2 augusti, 2009 9:28

Tack för alla goda råd. Medicineringen har gått bättre men inte helt bra. Jag undrar vilken vinkel man ska hålla vid medicinering. Lodrätt eller lite bakåt eller något annat.
ps: Igår mådde hon väldigt dåligt men idag är det mycket bättre men långt ifrån bra. Hon sitter vid värmelampan, darrar lite och är uppburrad. Men hon ger gensvar då man kommer till henne och vill gärna bli kliad. :)
beppe&duttan

Inläggav Jeeper sön 2 augusti, 2009 17:48

Enklast är om hon har huvudet lite, men bara lite uppåt. Bakändan på sprutan vinklar du också lite uppåt och framåt och ger medicinen från vänstra sidan av hennes näbb.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav beppe&duttan fre 7 augusti, 2009 7:37

Vi har fått åka in till veterinären igen eftersom Duttan blev sämre. De tog blodprov och det visade sig att hennes lever är mycket sjuk. Vi fick medicin. "Det är iallafall värt ett försök", sa veterinären.
Trots allt är hon ganska pigg och äter bra, putsar sig och blir glad då hannen kommer och sjunger för henne.
Vi kämpar med medicineringen. Hon har helt tappat förtroendet för oss och vill inte bli kliad eller pussad. Hon vill inte ens sitta på handen längre. Det är dubbelt sorgligt. Dels att hon kanske aldrig blir frisk och dels att hon inte tror att vi vi vill henne väl. Vi tycker ju så otroligt mycket om henne och saknar våra kelstunder så otroligt.
beppe&duttan

Nästa

Återgå till Fågelns hälsa