Sputte hos farbror veterinären :(

Har du frågor om din fågels hälsa? Ställ den här, eller kolla om någon redan svarat på den.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Sputte hos farbror veterinären :(

Inläggav Potso lör 19 september, 2009 20:59

Märkte i eftermiddag att sputte började kräkas och hade väldigt vattnigt bajs, sen så var han ganska hängig också. Tidigare på dagen hade jag inte märkt av något sådant alls. Vi tog direkt och for in till akuten i gammelstad och nu ska han få vara där i tre dagar och få antibiotika och vitaminer och sånt :( Känns så jävla hemskt och sorgligt och djävligt, han måste klara sig! Och väntan är ju värst jag bara går och oroar mig och gråter och oroar mig lite till. Han är ju bara två år och har en fruga som väntar helt förskräckt på honom här hemma :(

uuuh håll tummarna för min lilla Sputte!
Senast redigerad av Potso mån 21 september, 2009 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Frida och krakorna
Potso

Sedan: lör 25 april, 2009 16:11
Personligt galleri

Re: Sputte hos farbror veterinären :(

Inläggav Isola lör 19 september, 2009 21:03

Du gjorde precis rätt i att åka in direkt! Just nu kan du inte göra så mycket mer än att avvakta... Även om det inte är roligt att vara hemifrån för Sputte, så kommer han förhoppningsvis att må bättre snart och känna att du bryr dig om honom. Inte kul när sådant händer :(

Vet ni vad som gjorde att han blev dålig?
C med Dino, Jim, Mårten, Curry och undulaten Isak
Användarvisningsbild
Isola

Sedan: mån 24 augusti, 2009 17:35
Personligt galleri

Inläggav Potso lör 19 september, 2009 21:05

Jag har ingen aning faktiskt :( hoppas inte de andra smittats ifall det är något smittsamt.
Frida och krakorna
Potso

Personligt galleri

Inläggav Isola lör 19 september, 2009 21:13

Nu är jag absolut ingen veterinär eller expert på området, men i och med att det kom så snabbt, så låter det mer som att han åt något som han blev dålig av... eller någon infektion eller liknande i krävan kanske? Har du tittat under trådar här inne angående fågelns hälsa? Kanske finns något där... men nu är han ju hos veterinären och du kanske får svaret därifrån... men det är jobbigt att vänta...

Men hade jag varit du hade jag kollat i och runt buren samt där Sputte varit idag, så att inget giftigt kommit in i buren eller runtom.

Men försökt att inte oroa dig för mycket...vet att det är lätt att säga... men just nu har du gjort det du kunnat för Sputte...
C med Dino, Jim, Mårten, Curry och undulaten Isak
Användarvisningsbild
Isola

Sedan: mån 24 augusti, 2009 17:35
Personligt galleri

Inläggav Potso lör 19 september, 2009 21:18

jag har rengjort buren och kollat allt, finns en massa saker han kunnat få i sig, jag sa det till veterinären också. Men hon trodde att han varit sjuk ett tag då fåglar tydligen är bra på att dölja sånt. Jag är bara så rädd att det ska vara något dåligt så att jag blir helt fågellös :( usch vad det är hemskt att vänta och oroa sig. Inget jag kan göra för att stoppa oron nu känns det som...
Frida och krakorna
Potso

Personligt galleri

Inläggav Helena lör 19 september, 2009 22:11

Vi håller tummarna att Sputnik kommer hem snart.

Lycka till!

Helena och...
Nymfarna Zazu, Poppe, Enzo, Ossie, Jocke, Muppen, Toker, Soffan och Pajaz
samt Wilma i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav Potso lör 19 september, 2009 22:36

Tack!

Han var ändå hyffsat oigg resan till veterinären och så satt han och putsade sig litelite och så väl där, vet inte om det är något bra tecken eller om det inte spelar någon roll. och så kollade han upp på mig med pigga ögon och vickade på skallen innan vi for, så helt hängig var han inte även om han verkade bli trött ganska fort
Frida och krakorna
Potso

Personligt galleri

Inläggav Pamela lör 19 september, 2009 22:45

Ska hålla tummar och klor för lilla Sputnik!!! Är det L. Steinwall ni fick som veterinär? Jag hoppas verkligen det för han är åtminståne fågelintresserad veterinär. Ingen av de andra i Gammelstad är vare sig det eller över huvudtaget duktiga med fåglar. Har varit till honom vid flera tillfällen och L.S. är underbar att prata med för han lyssnar ordentligt på en.

Lycka till och glöm inte att berätta för oss hur det går med Sputnik!
Hemsidan uppd. 10/6-2009-Noa, Mini och Herkules har skrivit dagbok!
Användarvisningsbild
Pamela
Moderator/Leksaksfixare

Sedan: sön 9 oktober, 2005 12:28
Personligt galleri

Inläggav Potso lör 19 september, 2009 22:57

Nej vi fick inte honom :/ har varit dit med kråkan och träffat honom en gång och han är som du sa bra. Men eftersom det var helg så hade de bara en kvinna tillänglig. Hon verkade då eta vad hon sysslade med och så i alla fall. Hon var ganska bra men tycker hon hade kunnat ge mig lite mer information än vad jag fick. Ska ringa dit imorgon och höra hur det går med sputte.

Jag har läst inlägg med liknande fall och de flesta fallen verkar då gått bra för krakorna så jag kanske känner lite hopp i alla fall! Men jag vill inte ta ut någon seger i förskott, inte heller dödsdöma honom i förskott, sputte måste klara sig han bara måste!
Frida och krakorna
Potso

Personligt galleri

Inläggav Puttes matte lör 19 september, 2009 23:13

Håller tummarna!
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora hos"Selina1",Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,Flax okatterna Loka oSoyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav Tanja lör 19 september, 2009 23:17

Vi håller självklart tummarna! Du ska se att Sputte kommer att bli bra snart igen och kan busa som aldrig förr :)
Sötaste Kiwin i världen finns hemma hos mig :D
Användarvisningsbild
Tanja

Sedan: sön 25 september, 2005 11:53
Personligt galleri

Inläggav jered sön 20 september, 2009 1:11

Bra att du åkte in så fort du märkte han var dålig. Nu kan du ju inte göra så mycket mer. Att ringa dem låter som ett bra alternativ tycker jag.

Vi håller tummarna!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 20 september, 2009 8:10

Jag håller också tummarna för att han ska tillfriskna snabbt och få komma hem igen.
Även om ni inte fick den veterinär som är mest fågelkunnig där så är han ju i goda händer och de som jobbar kan säkert kontakta L.S om de har frågor.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Pamela sön 20 september, 2009 8:24

Ja, det var trist att du inte fick L.S. för han är som sagt underbar även om han inte har en fullständig fågelutbildning. Och jo, jag VET att är det under helgtid och han inte jobbar så brukar de ringa hon för tips och vägledning.

Väntar spänt på uppdateringen...
Hemsidan uppd. 10/6-2009-Noa, Mini och Herkules har skrivit dagbok!
Användarvisningsbild
Pamela
Moderator/Leksaksfixare

Sedan: sön 9 oktober, 2005 12:28
Personligt galleri

Inläggav Potso sön 20 september, 2009 9:16

Jag ringde just dit, det verkar gå uppåt i alla fall :) Hon sa att han satt och kvittrade och var klar i ögonen och pigg. Han hade dock inte ätit något, men han har svårt att vänja sig med nya saker att äta och han får blåbärsmos typ och det kan jag tänka mig ser väldans läskigt ut i hans ögon. Jag hörde hur han satt och ropade på Luna och självklart så hörde luna det också genom telefonen och så blev det ett jävla liv, haha ;D.

Men han ska få vara kvar i två dagar till och få injektioner. Hon tar hjälp av L.S vilket gjorde mig väldigt glad :)

Nu känner jag mig ganska positiv! Även om man måste avvakta lite och få den lilla krakan att äta något också
Frida och krakorna
Potso

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Fågelns hälsa