Hjälp :-)

Har du frågor om din fågels hälsa? Ställ den här, eller kolla om någon redan svarat på den.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Hjälp :-)

Inläggav wolfwint mån 31 oktober, 2011 23:34

vore tacksam för all tips. Är nu tillfälligt jourhem åt en sån fågel. Den hade inte haft det bra och svåra kris inom familjen. Så jag tog emot den direkt för annars blir fågeln bara bortglömd för de har det jättetufft.

Den har varit ensam i två veckor pga dödsfall inom familjen, de hade iaf gett den mat men bara en gång i veckan i huset där anhörige dött. Det tyckte jag synd om denna fågel och erbjöd mig att ta emot den.

Har fått stora hink med foder men är osäker hur man ska blanda eller ge på rätt sätt. Vad mer får man ge den för annat och även som godsaker? och även t.ex vitaminer?
wolfwint

Sedan: sön 30 oktober, 2011 15:46
Personligt galleri

Re: Hjälp :-)

Inläggav Helena tis 1 november, 2011 10:34

Vilken insats du gör som hjälper fågeln, strålande. Stackars liten, bara fått mat en gång i veckan. Tyvärr är det sådant här som kan hända då ägaren plötsligt avlider.

Vad innehåller hinken för foder? Är det frön eller?
Du kan prova att ge den gurka, sallad, äpple mm. Keso brukar de tycka om bara de törs smaka och det är nyttigt för dem. Låt fågeln ha fri tillgång till frön då vet du att den alltid har mat, tänk även på att fröskalen lämnas kvar i skålen så det gäller att ta bort skal och fylla på med nya frön. Absolut inte avocado det är giftigt.
Jag brukar blötlägga fågelfrön i vatten i 24 timmar och sen servera fröna, det älskar dem. Det är enkelt man behöver bara tänka på att skölja fröna några gånger under tiden de ligger i vatten.

Det här är vad jag i all hast kan komma på. Jag gissar att du kommer få mer goda råd av andra här på sidan.

Ett stort lycka till!

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav evab tis 1 november, 2011 10:54

Vad skönt för pippin att bli omhändertagen :D

Om fröblandningen du fått innehåller solrosfrön tycker jag du skall ta bort dem, solrosfrön är dels för feta för nymfer och dels blir de lätt mögliga inuti (mögel är inte bra får fåglars känsliga andningsorgan).

Du kan kolla om fröblandningen du fått är hyfsat färsk genom att provgro en matsked frön; lägg fröna i blöt ca 12 timmar och lägg dem sedan på en bit hushållspapper som du håller fuktigt, efter 3-4 dagar skall de flesta av fröna fått gröna "groddar". Om de gror dåligt tycker jag du skall slänga maten.

Vill du köpa nya frön kan du köpa undulatblandning (helst utan tillsatta vitaminer) och några hirskolvar att ha som godis. Om du vill ge vitaminer skall de inte vara av sorten som skall lösas i vatten utan pulver som strös ovanpå den torra maten.

Jag byter mat varje dag och vattnet byts morgon och kväll, tidningspapper (utan klammer!) på burgolvet byts varje morgon.

Lycka till!
Eva med nymferna Piff & Oscar. Puff i hirshimlen.
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav wolfwint tis 1 november, 2011 23:12

Tack tack för era rader! Får testa fram med frön. Försöker hänga med vad ni skrivit här. :-) Ja, vad jag ser nu är det småa gula prickar frö och svarta/mörka färger i andra plastlåda större form, ser ut som "bladform". Är inte så proffs på vad de heter. Stämmer in riktigt bra, att inte ge akvado som är gift för fåglar. Har läst om det.

fågeln börjar vänja sig bättre och bättre idag att lokalisera runt i buren och nya miljön. Pga har rensat bort mycket smuts som suttit på. Det tog mkt tid tills det såg renare och bättre ut. Fågeln hade inte varit ensam tidigare utan de varit tre. Det är osäkert hur gammal han är, de som jag pratar med är osäkra. Ungefär 10-15 år.

Än så länge vad jag ser, så verkar han pigg, pratglad och äter bra. Har honom ett tag här för säkerhets skull om läget rullar bra på innan han kommer få en ny hem. Skulle så jättegärna kunnat ha kvar honom om det inte varit katterna. :-) Har två härhemma som blir tokiga när de ser fågeln men fick ha sovrummet stängt.

Tror ni det skulle fungera bra för honom att få sällskap hos någon som har en fågel om någon tar emot honom? Så tror fågel skulle må bra av att ha sällskap när ägaren åker bort eller sånt?
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav Selle tor 3 november, 2011 9:16

Hej
ja två fåglar är alltid bättre. så det skadar inte om personen som tar emot fågeln har en till fågel innna. Hur går det hittar du någon som kan ta emot den? annars kan du ju skriva det här på forumet. eller kolla på köpa det kanske är någon som söker en till fågel.

Lycka till
Mvh
Anton
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Jeeper tor 3 november, 2011 17:05

Inte bara att det är bättre med 2 fåglar. Det är också lagstadgat att fågeln ska ha en artfrände om man som människa inte kan uppfylla det sociala behovet och det innebär att man ska vara hemma hela dagarna 365 dagar om året. Det finns mig veterligt inte en enda människa som uppfyller de villkoren.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav wolfwint fre 4 november, 2011 23:19

Ja, kan skriva in en annons här. Jag hoppas verkligen han skulle få ett bra hem där han stannar för gott. Någon här kanske som har en äldre fågel på 10 år eller mer som förlorat sin vän som den fågel jag har kan ersätta platsen. Fågeln hade haft två vänner tidigare, den sista avled i somras. Jag gör gott jag kan att vårda honom, prata med honom och osv. I övrigt under tiden är han en riktig mysig fågel, gillar att prata och tycker om spegel. Tror han kommer att kunna tämjas.. han gillar någon som kan vissla men fingrar tar han distans från.
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav wolfwint fre 4 november, 2011 23:21

Hur lägger man in en bild? Tänkte visa bild på fågeln.
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav nijock lör 5 november, 2011 14:21

Jag tror man klickar på knappen [Img] när du svarar på detta :?: :) som du finns i knappmenyn ovanför tesxfältet där man kan ändra textstorlek, fetstil med mera
Med vilja kommer du långt men med envishet kommer man längre
nijock

Sedan: mån 6 september, 2010 22:00
Personligt galleri

Inläggav wolfwint lör 5 november, 2011 20:22

Ok, provar fram. Bild
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav wolfwint lör 5 november, 2011 20:22

Vad bra det fungerar då ;).. tack för hjälpen!
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav Selle sön 6 november, 2011 14:35

ån vad fin han är =) måste ju vara någon som vill ha honom =) har du lagt ut en annons på säljes sidan här?
stort lycka till.
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav wolfwint sön 6 november, 2011 21:40

Tackar så mycket! :-) har inte lagt in annonsen ännu. Har honom på "karantänen" ett tag efter han inte haft det bra hos ägaren.

undrar om.. hur kan jag få honom ner på botten där det finns sand plus snäckan så att det blir bra matinsmältningen? Han sitter hellre på pinnar, går och äter och sen tillbaka, dricka vatten.
wolfwint

Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 6 november, 2011 22:26

Nymfer är inte beroende av sand och snäckskal för matsmältningen. Det är bara fåglar som inte skalar fröerna som är beroende av sand. Hos nymfer kan det göra skada då de kan äta sand istället för mat och då på sikt få näringsbrist. Sanden kan också lägga sig som en cementklump i krävan och orsaka krävförstoppning. Så du ska vara glad att han inte äter sand. Snäckskal är bra för då får de i sig kalk men det kan man ge i form av kalksten eller kalkpulver istället.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav wolfwint tis 8 november, 2011 1:03

Hmm ok.. fick iaf tips genom en som haft såna fågel och sa att det är bra för matinsmältning. Fågeln jag har får löst avföring? Något man kan göra för det? Annars ser han pigg ut och äter med bra aptit.
wolfwint

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Fågelns hälsa