Hjälp!!

Har du frågor om din fågels hälsa? Ställ den här, eller kolla om någon redan svarat på den.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Hjälp!!

Inläggav squeeky sön 13 maj, 2012 19:00

Min nymf är riktigt sjuk och jag stödmatar 3-4 gånger om dagen, 1 ml åt gången. 1 ml kom från sköterskan hos tveterinären när vi ringde dit igår och frågade hur mycket.

Jag är rädd för att det är för lite. Behöver råd akut, hur mycket ska man tvångsmata med per gång, och hur ofta? Det är harrisons uppblötta pellets jag kör med.

:(
squeeky

Sedan: mån 7 maj, 2012 16:38

Re: Hjälp!!

Inläggav Jeeper sön 13 maj, 2012 21:10

Vad är det för fel på honom?
Jag tycker absolut du ska åka till en veterinär för om det är en infektion så måste han ha mediciner.
1 ml/gång låter väldigt lite. Ger du det 3-4 gånger per dag så är det alldeles för lite. Om han är så dålig så ska du ge några mål även på natten. Matar du med spruta?
Krossar du pelletsen också så att det blir vällingliknande konsistens? Är pelletsen bara uppblött och i bitar så måste du även ge extra vätska.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav squeeky mån 14 maj, 2012 7:07

Om jag ska ta det från början...vi hade köpt honom i måndags i en affär. Han var tydligen sjuk och kraftigt underviktig redan då. Och i affären kan de djuren glömma att få veterinärvård, personalen är okunnig/nonchalant. :(
Jag ville få honom till veterinär fortast möjliga och då blev vi tvungna att ta en akuttid och åka hela vägen från Lidköping till Stockholm och Marianne Tornvall. Resan dit gick okej för honom. Väl där konstaterades en allmäninfektion samt parasiter, okänt om det är invärtes eller utvärtes. Vi fick recept samt han fick en baytrilinfektion på plats och en b-vitamin injektion. Allt väl, trodde vi.
10 minuter senare på väg hem i bilen började han spy jättemycket och fick svårare att andas. Vi fick vända och personalen satte honom på syrgas och gav dropp-injektion för att spä ut baytrilen han fått. Marianne sade att han hade ett anfall, som hon gissade berodde på att han inte tålde baytril, de tyckte att han hallucinerade, flaxade okontrollerat runt i buren med hela kroppen, svårt att förklara och han skrek förtvivlat. Det hördes. Ett till anfall på vägen hem hade han. Fruktansvärt att se, det glömmer jag nog aldrig. :(

Tyvärr skulle kliniken stänga för dagen, det var torsdag men han fick stanna där tills alla gått hem. Då var alla osäkra på om han skulle klara sig, han satt/låg på burbotten. Vi bestämde oss för att åka hem tillbaka trots den långa vägen och tog pauser för hans skull. Han repade sig lite på vägen hem men hans tillstånd har varit kritiskt. Vi behandlade med antiparasitmedel och Azitromax (ett annat antibiotikum som är så olika baytril som möjligt) i fredags. Så han får antibiotika. Men problemet är nu att hans bröstben är chockerande smal. Det märkte jag först i lördags när jag kände. Och han fortsätter tappa i vikt 1 g/dag. :( Han äter mindre nu efter veterinärbesöket. Kan det vara antibiotikan som gör honom illamående??
Hela gårdagen var jag förtvivlad, se honom plågas när man tvingar i honom mat, lång tid tar det också, för jag försöker vänta tills han svalt. Men igår blev vi lite hårdare mot honom och tvingade i honom mer än 1 ml åt gången.
Sent på kvällen blev man mer optimistisk, då åt han för första gången kan man säga på hela dagen. En hel del. Det var när vi provade att ta ut honom från buren och lägga upp all sorts torr mat på burtaket. Vi stod bredvid och då började han äta, man kunde även ge honom, flytta på hirskolven så att han hade den framför sig och då åt han den med. Vi ska ha honom lös alltså och fortsätta passa upp på honm med samma metod, men oklart om det kommer hålla i sig. Jag tänker att det är bra att fortsätta tvångsmata honom som komplement. Men läste att krävan ska vara tom innan dess. Sådant är vi inte bra på att känna. Kan man säga att den är tom efter ett visst antal timmar? Får man inte tvångsmata honom för ofta alltså? :?
Låter pelletsen stå i vatten tills de mjuknar och försöker räta ut alla klumpar, som på en pankakssmet. Värmer upp den geggan men den svalnar ju på några sekunder i sprutan.. :(
Fåglar är ju riktigt stresskänsliga, tror du han tål stressen att bli tvångsmatad, och även då på natten som du föreslår? :?:
squeeky

Inläggav Jeeper mån 14 maj, 2012 19:12

Om han äter själv så måste antibiotikan börjat verka. Låter hoppfullt. Men jag tycker du ska fortsätta mata honom så du säkert vet att han får i sig mat. Ge honom också vätska. Eftersom han äter själv så tycker jag inte det är nödvändigt att du ger honom även på natten. Men mata sent och sen tidigt igen så det inte blir så långt mellan matningarna. Att krävan ska vara tom mellan matningarna är inte lika viktigt på en vuxen fågel som när man matar ungar. Försök höja temperaturen i buren så han får lite extra värme och slipper slösa energi på att hålla sig varm.

Usch vilken hemsk zooaffär. Var det fler fåglar som var dåliga? Jag tycker du ska kräva ersättning av dem för veterinärbesöket och även för resan dit och mediciner. Du ska åtminstone se till att du får någon kompensation för veterinärbesöket och mediciner.

Vilken tur lilla pippin har som hamnade hos dig som tar så väl hand om honom. Lycka till! Jag håller tummarna för att han ska tillfriskna snabbt.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav squeeky mån 14 maj, 2012 19:31

Jeeper skrev:Om han äter själv så måste antibiotikan börjat verka. Låter hoppfullt. Men jag tycker du ska fortsätta mata honom så du säkert vet att han får i sig mat. Ge honom också vätska. Eftersom han äter själv så tycker jag inte det är nödvändigt att du ger honom även på natten. Men mata sent och sen tidigt igen så det inte blir så långt mellan matningarna. Att krävan ska vara tom mellan matningarna är inte lika viktigt på en vuxen fågel som när man matar ungar. Försök höja temperaturen i buren så han får lite extra värme och slipper slösa energi på att hålla sig varm.

Usch vilken hemsk zooaffär. Var det fler fåglar som var dåliga? Jag tycker du ska kräva ersättning av dem för veterinärbesöket och även för resan dit och mediciner. Du ska åtminstone se till att du får någon kompensation för veterinärbesöket och mediciner.

Vilken tur lilla pippin har som hamnade hos dig som tar så väl hand om honom. Lycka till! Jag håller tummarna för att han ska tillfriskna snabbt.

Han åt själv igår sent på kvällen och vid midnatt. Men inget idag. :( Vi har lirkat på flera sätt, visat honom maten 100 gånger, hjälper inte. Tvångsmatar honom, 3 ggr hittills idag, men jag förbereder mig på att han dör. :cry:

Vill nog inte ens ha någon ny nymf, det var honom jag blev kär i och ville ha, han är speciell.
Jo visst den arken zoo har flera fåglar som ser sjuka ut. förvånaer mig inte, de sitter i sin avföring, nymfen sitter mörkt under de andra burarna, de har smutsigt gammalt vatten nere att dricka, och samtliga fågelarter får kanarieblandning. Vill anmäla dem. Tror knappast den skiten som sålde fågeln och äger affären betalar mina veterinärkostnader. Det står så på det pappret, "besiktningsprotokollet" man fick med hem.
squeeky

Inläggav squeeky mån 14 maj, 2012 19:42

Vi ringde veterinären idag och frågade om han kanske ska ha något mot illamående, om det är det som hindrar honom från att äta. Hon skrev ut en medicin som vi kan få tag i imorgon. Tycker du man ska ge honom ytterligare en medicin nu?
squeeky

Inläggav Helena tis 15 maj, 2012 12:53

Man blir ju bestört när man läser vad ni går igenom. Stackars fågel och ja, stackars er också. Som Jeeper säger, vilken tur fågeln har som hamnade hos er.

En undran, har ni provat att ge honom keso. Kalk, vätska och gott säger mina fåglar i varje fall. Kanske mosa och tvångsmata lite med keso. Jag är långt ifrån duktig på det här, det var bara en tanke jag fick.

Jag håller tummar å klor för er, hoppas verkligen att ni lyckas och att ni får en frisk fågel snart.

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav Inka tis 15 maj, 2012 18:58

Men fy vad hemskt!
Tyvärr får man ju ingen ersättning utan vanligtvis är det lämna tillbaka fågeln som gäller då den visar sig vara sjuk och då få pengarna tillbaka eller en ny fågel, precis som vilken annan vara som helst. Tyvärr är det ju så det fungerar med alla typer av "varor", som jag har fattat det.
Du får ju inte heller ersättning om du köper en tv som visar sig vara trasig och väljer att lämna in den på reparation själv.
Det känns verkligen krasst att det är på det viset men såna är reglerna och det är därför också det står i köpekontraktet från butiken att de inte betalar veterinärkostnader. En "defekt vara" tar säljaren själv hand om och "åtgärdar".

Jag hoppas verkligen att han klarar sig. Håller alla tummar och tår här. Djuren är mer värda än att ses som handelsvaror. All lycka till er!
Inka

Sedan: fre 23 april, 2010 19:42

Inläggav squeeky tis 15 maj, 2012 23:40

Ja detta hända sammanfattat idag. Tvångsmatade honom ett par gånger inatt, tog in honom till mina undulater vilket gjorde honom lite gladare iaf. Första gången han fått se dem. De åt, han åt. Eller låtsasåt, svårt att säga. Chock imorse då vågen visade 4-5 g mindre än dagen innan. Akut akut akut, vi kör omedelbart till blå stjärnan. Trots akuttid ingen som hjälper oss på ett bra tag, blir arg. vi fick driva på det själva att nån veterinär skulle komma in och hjälpa honom.
Veterinären säger prognosen är dyster för honom då han är såpass UTMÄRGLAD. Lyckan han gett oss under de 3 dagar innan vi for till vet är oersättlig. Han är på blå stjärnans intensivvårdsavdelning, hoppas de tvångsmatar honom med mycket. Det är bara att vänta nu och man blir lite stabilare eller ej. 5-6000 kr vill de ha bara för FÖRSTA dygnet. Känner att alla mina sparpengar kan gå åt om han klarar sig och får vara där i flera dagar. Jo, idag kände jag för att hoppa framför tåget, från en bro, ta en överdos...nåt sånt.. Och så är det som att förlora ett barn om vi förlorar honom. Han är tam, var det redan i affären. Han söker mycket kontakt, vi har gosat med honom även när han var så illa däran igår kväll, och kräktes. Kanske ingen mer som flyger till en och sätter sig på ens huvud och axlar, ingen mer som flockropar och som frågar efter att blir kliad. :(
squeeky

Inläggav Drika ons 16 maj, 2012 9:48

Håller tummarna för att allt ordnar sig för den lilla!!
Hälsningar av Drika och Svante med 4 undulater
Användarvisningsbild
Drika

Sedan: sön 30 oktober, 2011 13:37
Personligt galleri

Inläggav Helena ons 16 maj, 2012 16:52

Så fruktansvärt jobbigt för er alla. Jag hoppas verkligen det ordnar sig för er alla.

Vi fortsätter att hålla tummar och klor.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Jeeper ons 16 maj, 2012 21:02

Usch va jobbigt för er alla.
Har de kunnat fastställa någon diagnos?
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav squeeky tor 17 maj, 2012 9:37

Vet. tycker han bör somna in idag värdigt. Står inte ut med smärtan.
Senast redigerad av squeeky tor 17 maj, 2012 12:56, redigerad totalt 1 gång.
squeeky

Inläggav evab tor 17 maj, 2012 11:54

Håller alla tummar och klor och skickar massor av tröstkramar till dig. Det går inte att göra mer än du gör!
Eva med nymferna Piff & Oscar. Puff i hirshimlen.
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav Helena tor 17 maj, 2012 18:43

Nej, vilka hemska nyheter. Jag har inga läsbara ord att skriva ner.

Här kommer en hel drös med tröstkramar till er.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Fågelns hälsa