Häckningsfrågor

Diskussioner om häckning. Frågor, tips och råd mm.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Häckningsfrågor

Inläggav Huggarn ons 27 juni, 2012 17:43

Hej, behöver lite råd om olika häckningsfrågor.
Jag har matat upp mina nymfparakit en period och satte in en holk åt dom, har velat häcka med dom väldigt länge.
När jag satte in den började dom gnaga på den och hoppa in korta stunder.
Nu har dom i säkert en veckas tid, legat där inne hela dagarna precis som om dom ruvar men jag har inte sett något ägg. Ibland går den ena ur, då byts dom av imellan åt. Varför håller dom på så när dom ändå inte har ägg?
Hur länge tror ni det tar innan hon lägger ägg?

En annan sak jag tänkt på är deras avföring. Jag vet att det är naturlgt att det kommer i stora mängder, men honans är dessutom löst och lultar lite mer obehagligt, har det något med äggläggning och göra?
Huggarn

Sedan: tor 15 mars, 2012 17:45

Re: Häckningsfrågor

Inläggav pärlan ons 27 juni, 2012 19:23

Hej Huggarn :D

Vad fint att du varit noga med att mata upp dina nymfkakaduor ordentligt innan du satte holk, då har du de bästa förutsättningarna för en lyckad häckning. När man sätter holken brukar de bli nyfikna och gå fram och gnaga på den liksom gå in i den för att undersöka. Flera av mina hannar sitter även och sjunger in i holken :D . Jag har flera par som vill gå in i holken och ligga där även om de inte har ägg. Kanske gör de så för att förbereda sig, jag vet inte men har varit med om samma sak. Då honans avföring börjar bli lös kan man börja räkna med att det snart kommer att läggas ett ägg. På din beskrivning tror jag inte att du behöver vänta så många dagar innan det sker. Avföringen kan bli väldigt lös och riklig, så det är ingenting att vara orolig för. Det kan ta upp till en månad och ibland mer efter det att man satt holk innan de lägger ägg så ge inte upp om det inte händer något direkt. Men honans avföring brukar inte vara lös förrän strax före äggläggningen, så det är därför jag tippar på att hon kommer att lägga det första ägget inom de närmaste dagarna. Jag önskar dig stort lycka till med häckningen!

Med vänlig hälsning
Pärlan
Användarvisningsbild
pärlan

Sedan: lör 16 september, 2006 19:07

Inläggav Rosetta ons 27 juni, 2012 19:48

dom sitter är inne och tyras om att värma platsen där äggen ska va det va i alla fall det ända jag kan svara på :wink: lycka till hoppas du får ungar inte bara tomma ägg som jag fick :(
Användarvisningsbild
Rosetta

Sedan: tis 26 juni, 2012 18:15

Inläggav Huggarn ons 27 juni, 2012 21:17

Ja, vi får hoppas att allt går bra, tack för svaren :D
Huggarn

Inläggav Huggarn fre 29 juni, 2012 18:04

Tar det längre tid för dom att häcka om det är första gången??
Huggarn

Inläggav Jeeper fre 29 juni, 2012 19:21

Det är lite olika men generellt kan man nog säga att det tar lite längre tid. Par som häckat tidigare vet ju vad det är frågan om och vad holken är för något medans nya par måste undersöka holken och kontrollera att den duger som boplats.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Huggarn tis 3 juli, 2012 0:09

Dom tillbringar oerhört mycket tid i holken både tsm och en och en. Skulle kika in i holken men Tintin hoppade uppåt för att bitas och väste så jag ville lämna dom ifred.
Undrar om man kan flytta dom med holken till en utebur? Blir dom förvirrade då och måste börja om hela häckningen eller kan dom fortsätta?
Huggarn

Inläggav Jeeper tis 3 juli, 2012 5:47

Om du flyttar holken till en ny bur så avbryter de förmodligen häckningen men startar säkert om ganska snabbt. Tänker du låta dem häcka utomhus? Det kan i så fall bli problem i höst när du ska flytta in dem. Ev ungar lär inte vara självständiga då och en flytt kan riskera att föräldrarna slutar mata ungarna.
Jag tycker du ska sätta ut dem utan holk och när du tar in dem i höst så ger du dem holk då istället.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Huggarn fre 6 juli, 2012 23:53

Jag tror att jag inte sätter ut dom i utebur i år, är inte hemma särskillt mycket och har inte fått tag på en bur som dom kan vara i hela tiden, vill såklart ha en säker och bra bur.
Huggarn

Inläggav Huggarn mån 9 juli, 2012 17:29

En till fråga... Min beter ju sig som sagt som om dom ruvar men det finns inget ägg. Trotd det är någon inne i holken hela tiden. Dessutom har dom blivit rätt beskyddande. Tycker ni att jag ska ta bort holken eller?
Får en känsla av att dom inte riktigt ör mogna för häckning då det tar sån himla tid, sedan i maj har dom hållt på.
Huggarn

Inläggav Jeeper tis 10 juli, 2012 7:26

Första gången ett par häckar kan det ta tid. Ge dem någon månad till innan du tar bort holken.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Huggarn lör 28 juli, 2012 20:29

Hejsan. För några dagar sedan hittade jag tre ägg. För tre dagar sedan kläcktes den första ungen men ingen mer har kläckts, tror ni att dom kan vara döda?
Huggarn

Inläggav Selle lör 28 juli, 2012 22:52

Det beror helt på i vilken ordning äggen kom, vänte i några dagar till, Man kan höra om det piper i äggen ibland, men vänta ett tag till kanske i tre fyra dagar innan du tar ut de andra äggen. =) Hoppas att du får någon unge till, Stor grattis till den första ungen,

Mvh
Selle
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Huggarn sön 29 juli, 2012 19:56

Jo jag får väl vänta ett tag till. Hoppas det blir nån mer unge, annars få vi vara glada att dom fick någon i huvud taget. Nu yåller jag tummarna för att den lilla ska överleva :)
Huggarn

Inläggav Selle sön 29 juli, 2012 22:04

Ja =) det gör jag med, Är det deras första kull?
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Nästa

Återgå till Häckning