Ruttna Ägg ?

Diskussioner om häckning. Frågor, tips och råd mm.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Ruttna Ägg ?

Inläggav Rosetta ons 27 juni, 2012 20:24

hej jag har haft nymfer förut och nu nya förra nymferna ej tama och i äggen vad det rutten och mina nya va tama och deras ägg var också rutten inuti :( snälla ge mig tips eller nåt så at jag kan veta varför dom får rutten ägg Snälla :cry:
Användarvisningsbild
Rosetta

Sedan: tis 26 juni, 2012 18:15

Re: Ruttna Ägg ?

Inläggav jered tor 28 juni, 2012 15:54

Hur vet du att de är ruttna?
Hur länge ruvar de?
Stolt matte till Kalle, Dumbo och Lillis **** För alltid i mina tankar: Oji, Pärlan, Nickolina, Hector
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Rosetta tor 28 juni, 2012 16:24

dom ruvade mer en 21 dagar! ungefär 1 månad och några dagar och vi öppnade äggen det gula va sådära som att den hade ruttnat :cry:
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav jered tor 28 juni, 2012 16:28

Var det en unge inuti eller bara "gammalt ägg" så att säga??

Vad du sagt hittills låter som om de har legat på obefruktade ägg i över 4 veckor och ja.. såna tenderar att ruttna.
Stolt matte till Kalle, Dumbo och Lillis **** För alltid i mina tankar: Oji, Pärlan, Nickolina, Hector
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Personligt galleri

Inläggav Rosetta tor 28 juni, 2012 16:43

nej det var ingen unge bara gammalt ägg gula

och du kan se honan som lagt ägg och va tam det är den där gråa nymfen på min bild som du ser och hennes hanne va en vanlig svart gul och lite grå förra otama nymfhonan va en lutino och hennes hanne va grå och svart och gul vit och så klart har alla kind fläck
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav jered tor 28 juni, 2012 16:54

Ja, alla nymfer har kindfläckar, det är normalt...

Mitt råd till dig är att läsa på om hur man ska göra för att få en lyckosam häckning. Uppmatning, holk, vad du kan förvänta dig i tider, hur man gör för att lysa äggen osv.

Dina fåglars ägg ruttnar helt enkelt för att de är obefruktade och fågeln får ligga för länge på dem.
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Personligt galleri

Inläggav Rosetta tor 28 juni, 2012 16:59

vi har också lyst med lampa innan vi tog sönder men det va liksom ruttet redan i 27 dagen :( men jag har en bok skriven av Annette wolter nymfparakiter ingenting om ruttet inuti ägg bara om ungarna och äggen

och dom sitter på varandra för att det ska bli befruktad men det blir rutten och jag har sökt på näten ingenting och därför söker jag hjälp här kanske nån som är bra på nymfer

men tyvärr jag ska logga ut och komma tillbaka ungefär om 15 min så svara gärna men tyvärr får du svaren om 15 min hoppas nån kan hjälpa mej.
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav Selle tor 28 juni, 2012 17:46

kanske kan bero på att det inte kan få befruktade ägg för att dem inte går ihop rent genetiskt :S men jag har ingen anning. har aldrig hört något liknande om att äggen ruttnar, såg ni ifall något av äggen var befruktade när ni tog upp dem och lyste på dem?
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Rosetta tor 28 juni, 2012 18:07

nej vi kollade några dagar efter 21 så när vi lyste innan vi tog sönder och kolla så vade orange och inuti rutten ägg gula :cry:
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav jered fre 29 juni, 2012 8:27

Läs under häckningstråden...

Man lyser äggen efter 7-10 dagar.. Fåglarna ruvar i ca 21 dagar.
Efter 27 dagar borde du haft en fågel. Om du inte har det och äggen legat hela tiden - ja, då finns det risk att de är ruttna.

Dina fåglars ägg är helt enkelt obefruktade. Inget annat konstigt.
Att de ruttnar, beror på värme och tid och händer med alla ägg (även de du köper) om de är obefruktade.
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Personligt galleri

Inläggav Rosetta fre 29 juni, 2012 18:43

men jag är ju ny här så jag vet inte vad du menar med häckningstråden alså jag förstår men ska jag skriva på nätet eller hära men jag har letat gätte länge jag hittade ej nåt det därför jag måste få hjälp här till exempel nåra som vet gätte bra om nymfer
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav Helena fre 29 juni, 2012 19:24

Hej
Överst på den här sidan har du möjlighet att söka på olika ämnen. Det står " sök i denna tråd" där kan du skriva in exempelvis häckning. Du kommer hitta mycket att läsa.

Lycka till!

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav Jeeper fre 29 juni, 2012 19:25

Högst upp under denna rubrik ligger det en inlägg http://www.nymfkakadua.se/viewtopic.php?f=41&t=1266 som är markerat som anslag. Där kan du läsa vad du ska göra och tänka på innan du låter fåglarna häcka.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Rosetta fre 29 juni, 2012 23:46

tack alihopp men alså tänk på båda fåglarna jag hade förra och dom här har fått ruttna ägg alså ägg gulan var rutten men dom vägrar och äta frukter saker dom böhöver till exempel honan som jag har nu är tam hon brukar bara smaka på frukt men inte äta för att hon gillar ej frukt för att det är blöt men min hanne som är med min hona mimmi som jag skrev om nyss den där tama hennes man timmy har bilder i galleriet han om jag lägger handen flyger den iväg eller bits men honan mimmi jag siter och klappar och hon sitter kvar eller sitter på axeln men problemet är ju ruttna äg vet inte nån (varför) dom får ruttna ägg snälla nån jag har hela mitt liv önskat och handuppmata små söta ungar och när den bli stor bli super tam och jag ropar den kommer men min hona hon flyger aldrig om jag ropar men ändå tam men jag älskar att få ungar som blir mina bästisar i livet jag har alltid önskat :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Användarvisningsbild
Rosetta

Inläggav Jeeper lör 30 juni, 2012 12:22

Att inte fåglarna häckar och får befruktade ägg kan ha många olika anledningar. En av de vanligaste är att de inte är i häckningskondition. För att ett par ska häcka och föda upp livskraftiga ungar krävs att de före häckningen matas upp med extra bra foder, grönsaker och uppblötta fröer med tillskott av extra kalk. De kan också vara antingen för unga eller för gamla eller så passar de helt enkelt inte ihop. Om inte fåglarna äter annat än torra fröer så ska man inte låta dem häcka. De behöver betydligt näringsrikare kost för att klara av att mata upp ungar.
Att handuppmata ungar är ett heltidsjobb och mycket krävande så det är inget man ska göra om man inte är tvungen.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Nästa

Återgå till Häckning