Köpte Nymf idag - flera frågor

Här diskuterar vi generella frågor som kan dyka upp hos både nya och erfarna nymfkakadua-ägare, som inte täcks av något annat forum här.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Köpte Nymf idag - flera frågor

Inläggav jonhalef mån 27 juli, 2009 15:34

eftermånga om och men så kunde jag greppa tag om den från flytt lådan från zoo affären för att lägga in den i sitt nya hem,
men herregud vad hårt de kan bita, men efter läsningen visade jag inte att jag fick ont, men de kom till och med blod från mitt finger hehe
men iaf fick in den i hemmet, men den kvittrar eller sjunger ingenting, den är helt tyst brukar röra sig då o då, men mesatdells står den på mineral stenen som är av päron smak, (hänge upp den på kanten) oc det ser nästan ut som om den darrar, inte mycket man måste gå nära för att se det, men den verkar inte vara rädd för kan gå hur nära som helst utan att den reagerar

sen äter den inte, har såna där burkar som sticker in i från sidan, den rör inte ens hirs kolven,

och sen brukar de blicka ganska mycket!? för att sen bli vanliga
jonhalef

Sedan: tor 23 juli, 2009 20:36
Personligt galleri

Re: Köpte min underbara Nymf idag men, snälla svara den som kan

Inläggav Helena mån 27 juli, 2009 16:52

Din nya vän är rädd. Ge den tid sen kommer den att börja äta snart. Tillbringa mycket tid bredvid buren och prata lugnt med den så han/hon kan lära känna dig. Ett tips är att söka information här på forumet så att du kan få mer information på hur du ska göra nu. Trist att du blev biten, men sånt händer tyvärr när de är rädda.

Det står nog inte på förrän du får mycket glädje av din nya vän. Lycka till!

Helena och...
Nymfarna Zazu, Poppe, Enzo, Ossie, Jocke, Muppen, Toker, Soffan och Pajaz
samt Wilma i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav alex mån 27 juli, 2009 17:42

Hej!

Jag läste om din oro och jag förstår dig så väl. Det är så klart att din fågel är rädd och jag instämmer i allt som Helena har sagt. Ta det lugnt och ge henne tid, god mat och friskt vatten så ordnar sig allt så småningom. Jag fick hem mitt par för 2 månader sen och honan är fortfarande jätteskygg. Igår blev jag tvungen att fånga in henne från balkongen innan det blev för mörkt och naturligtvis kämpade hon emot och bet mig. Ändå märker jag att hon lite sakta blir mindre rädd för mig, så så småningom tror jag att hon kommer att acceptera mig. Jag vet ju inte hur gammal din fågel är, mina är nu 10 månader. Men det mesta av det du behöver veta finns på den här sajten, som jag har erfarit. Gå gärna in på tråden presentation och läs allt vad som skrivs där. Det har gett mig jättemycket.Lycka till!!!
alex

Sedan: lör 27 juni, 2009 11:52

Inläggav jonhalef mån 27 juli, 2009 19:44

har läst allt som finns att läsa men man blir ändå orolig alltid, den äter av hirskolven nu som jag hängt, har tagit bort stegen kanske den stod i vägen, men får se hur de blir, nu verkar den bara mer intresserad av vad vi håller på men :)
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav evab mån 27 juli, 2009 20:24

Det är inte dåligt att h*n redan börjat äta hirs, för många tar det ett par dagar. Se till att det finns mat och vatten i närheten av där h*n helst sitter. En nattlampa rekommenderas, risken för skador i samband med panikflygning minskar. Var bara väldigt lugn runt pippin, låt henom betrakta sitt nya hem i lugn & ro så blir det säkert bra :D
Eva med nymferna Piff, Puff & Oscar
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav jonhalef mån 27 juli, 2009 20:52

men han visslar inget, han har typ inte sagt nått, förutom i början när skulle plocka in han i buren då han fräste till hehe, kul när en fågel gör de hehe, men e de normalt när de inte visslar nått, o de e en kille
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav Puttes matte mån 27 juli, 2009 21:09

Det spelar ingen roll om h*n är tyst eller ej.det viktigaste är att när fågeln mår bra så "knastar den näbb",det är med det ljudet som du vet att allt har gått bra.Men det kan dröja länge innan den har vant sig med sitt nya hem och minskat saknaden av sin förra flock.

Om den är väldigt rädd,tänk på att låta buren stå i ett hörn elller skapa ett lungt hörn i buren med ett tygskynke.Buren bör ju stå på ett bord el dyligt och inte på golvet.

Lycka till :D
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora,Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,gästen Flax och katterna Loka o Soyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav jonhalef mån 27 juli, 2009 21:14

det är så otroligt med ett nytt liv i vårt hem, man blir så glad, tack för alla svar hoppas allt går bra
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav Puttes matte mån 27 juli, 2009 21:17

Ja livet blir inte detsamma efteråt -det blir roligare! :D

Själv gick jag ner 5kg första veckan min Putte hade flugit in hos mig,jag glömde att äta och så fick jag så go huvudmassage :wink:
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora,Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,gästen Flax och katterna Loka o Soyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav jonhalef tis 28 juli, 2009 19:22

Nyinköpt nymf äter inte ordentligt
av jonhalef tis 28 juli, 2009 18:51

han äter fortfarande inte ordentligt sen igår ja köpte han, bara hirskolv, men tog bort den och vatten skålen så han hittar ner till vanliga maten och drickautomaten som jag lagt på sidan, vill han ska lära sig från maten var den , gör jag rätt då

e de normalt att de kicklar sig eller petar under vingarna o så för nån sekund, är rädd omden petar bort fjädrar, men ser mer ut som den kicklar sig

sen lyckades jag få han att äta en hirskolv från mina fingrar men sen blev han skrämd av nått och vägrade sen, kanske blev mätt på de, nu vill jag han ska hitta vattnet, gör de de till slut???

Re: Nyinköpt nymf äter inte ordentligt
av evab tis 28 juli, 2009 20:18

H*n behöver ha vatten i en skål (vattenautomat tar tid att förstå sig på) och mat i närheten av där han helst sitter. Det verkar på en av bilderna som du har sand på botten, det skall inte nymfer/gojor ha (bara höns behöver sand för matsmältningen) även om alla djurbutiker inte verkar ha fattat det (de kanske vill sälja sand ). Det är ingen brådska att ändra, vänta någon vecka så Bernard känner sig mer hemma.

Ta det öht lugnt, Bernard har säkert varit med om en hel del i sitt korta liv och är antagligen livrädd. Låt honom vara ifred, vänta lite med att handmata med hirs. Täck gärna taket och en liten del av buren med t.ex. ett lakan som får ligga på samma sätt i några veckor, det är mycket att ta in för en liten fågel i början. Särskilt otäckt för en liten nymf är att saker rör sig ovanför den därför kan det vara bra att buren står lite högre upp (att ha taket på ca 1,5 m höjd brukar vara lagom).

Ett litet tips om forumet; fortsätt med dina frågor i din tråd om att Bernard kommit hem, det blir jätteförvirrande för en gammal människa som jag att hålla reda på vad som är svarat på och inte när det är så många trådar om samma fågel
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav jonhalef tis 28 juli, 2009 19:26

vad ska jag lägga på botten istället, har nu sand blandat med snäckskal på sand papper,

sen vatten skålen ska den vara längst ner på golvet eller hänga på gallret

p.s har den på ett bord, så den blir vill tillsammans med bordet 150cm högt, men i o för sig e jag 185 så hehe blir ändå stort över den, men kanske inte spelar så stor roll
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav evab tis 28 juli, 2009 19:36

Tidningspapper med noga borttagna klamrar funkar fint på botten här, trycksvärtan är inte giftig.

Vattenskålen skall åtminstone i början hänga i gallret högt upp där Bernard helst är. När han vant sig kan du sätta skålen någonannanstans i gallret där risken är liten för att han bajsar i vattnet (därför bör den inte stå på golvet). Man ser inte ofta fåglarna dricka så oroa dig inte om du inte ser det på några dagar, se bara till att det finns där han är mest.
Eva med nymferna Piff, Puff & Oscar
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav jonhalef tis 28 juli, 2009 19:51

Bernard skrek hehe

satte på en snutt från you tube där en nymf sjunger, då skrek han samma ton om o om igen i nån minut, första gången han öppna munnen hehe
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav jonhalef tis 28 juli, 2009 21:26

är de normalt att när de e unga att de inte visslar eller sjunger nått alls typ, den e i stort sätt tyst
jonhalef

Personligt galleri

Inläggav Jeeper tis 28 juli, 2009 22:08

Många av de frågor du ställer har tidigare diskuterats flera gånger så använd sökfunktionen och sök efter gamla trådar innan du ställer nya frågor.

Ändrat rubriken på tråden
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Nästa

Återgå till Min nymfkakadua - Generellt