av jonhalef tis 28 juli, 2009 19:22
Nyinköpt nymf äter inte ordentligt
av jonhalef tis 28 juli, 2009 18:51
han äter fortfarande inte ordentligt sen igår ja köpte han, bara hirskolv, men tog bort den och vatten skålen så han hittar ner till vanliga maten och drickautomaten som jag lagt på sidan, vill han ska lära sig från maten var den , gör jag rätt då
e de normalt att de kicklar sig eller petar under vingarna o så för nån sekund, är rädd omden petar bort fjädrar, men ser mer ut som den kicklar sig
sen lyckades jag få han att äta en hirskolv från mina fingrar men sen blev han skrämd av nått och vägrade sen, kanske blev mätt på de, nu vill jag han ska hitta vattnet, gör de de till slut???
Re: Nyinköpt nymf äter inte ordentligt
av evab tis 28 juli, 2009 20:18
H*n behöver ha vatten i en skål (vattenautomat tar tid att förstå sig på) och mat i närheten av där han helst sitter. Det verkar på en av bilderna som du har sand på botten, det skall inte nymfer/gojor ha (bara höns behöver sand för matsmältningen) även om alla djurbutiker inte verkar ha fattat det (de kanske vill sälja sand ). Det är ingen brådska att ändra, vänta någon vecka så Bernard känner sig mer hemma.
Ta det öht lugnt, Bernard har säkert varit med om en hel del i sitt korta liv och är antagligen livrädd. Låt honom vara ifred, vänta lite med att handmata med hirs. Täck gärna taket och en liten del av buren med t.ex. ett lakan som får ligga på samma sätt i några veckor, det är mycket att ta in för en liten fågel i början. Särskilt otäckt för en liten nymf är att saker rör sig ovanför den därför kan det vara bra att buren står lite högre upp (att ha taket på ca 1,5 m höjd brukar vara lagom).
Ett litet tips om forumet; fortsätt med dina frågor i din tråd om att Bernard kommit hem, det blir jätteförvirrande för en gammal människa som jag att hålla reda på vad som är svarat på och inte när det är så många trådar om samma fågel