Enzo fastnade – lyckligt slut

Här diskuterar vi generella frågor som kan dyka upp hos både nya och erfarna nymfkakadua-ägare, som inte täcks av något annat forum här.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Enzo fastnade – lyckligt slut

Inläggav Helena lör 8 augusti, 2009 21:28

En lång berättelse för den som orkar.

Fågelsäkra ditt hem! Det trodde jag att jag hade gjort.
I mitt sovrum, som är fågelfritt (oftast), har jag en garderobsvägg med fem stycken fristående 60 cm garderober, de täcker inte hela väggen utan man har täckt sidorna med lister framifrån och en lampramp som sticker ut ovanpå. Det ser ganska ok ut, det duger (jag drömmer om en garderobsvägg med skjutdörrar). Nå till saken, tidigare vid städning har jag sett ovanpå garderoberna att det finns utrymme mellan sidorna på garderoben till väggen och på en av garderoberna på baksidan, och sen inte tänkt mer på det. Antagligen var förra lägenhetsägaren en snåljåp och plockat ihop olika garderober. Ja, det ser ok ut från framsidan men inte ovanifrån. Utrymmet mellan garderob och tak är ca 40 cm, kanon bra plats att lägga dynor och liknande dammsamlare på, så det har jag där. Plus om man är nymf, kanske ett kanonställe att boa på, det tycker i alla fall Enzo och Zazu som alltid försöker smita in i sovrummet.

Nå till saken. I kväll märkte jag att Zazu var intresserad av sovrummet, dörren stod öppen (slarv matte) vilket jag kom att få ångra. Hon flyger in och jag efter och motar ut henne. Då hör jag pipande i sovrummet. Jaha tänker jag, nu är Enzo (fästmannen) ovanpå garderoben, (tror jag ja). Nu fick jag gå på Enzo jakt. Jag hittar ingen fågel. Tycker mig höra ett pip till. Jag flyttar på alla grejer där uppe efter att jag tagit med en hög stege in i sovrummet, inte ett ljud och ingen Enzo. Springer ut i lägenheten och försöker räkna in alla. I stressade situationer kan man knappt räkna till två, bara så ni vet. Ut i sovrummet igen knackar på garderoberna, nej inget ljud inget svar. Besynnerlig hur dessa gaphalsar kan vara knäpptysta när de är i fara. Suger tag i telefonen och ringer Arne, en granne i området som hjälpt mig mycket, honom vågar jag störa. Inget svar! Tårarna rinner. Jag suger tag i mobilen och där har jag Jeepers nummer. Gulle dig, du svarade. Under samtalet när jag vimsar omkring här så hör jag Enzo igen, helt klart bakom garderoben på höger sida, då beslöt jag mig för att störa min närmaste granne, Heinz, så Jeeper och jag avslutade samtalet. De bor så nära mig och är så snälla och hjälpsamma att jag helst inte vill störa dem, men det gjorde jag och de hade knapp avslutat middagen, så jag störde faktiskt. Men Heinz kom direkt och jag visade var jag trodde Enzo var. Grannen hämtade yxa och bröt bort en list som var väl fastspikad så detta tog en stund. Så här i efterhand hade man kanske kunnat göra det enklare för sig, exempelvis tagit bort spikarna från insidan av garderoben, men vad hjälper det att vara efterklok, suck. Där på golvet satt Enzo, sa inte ett pip. Jag stack handen, Enzo väser sen stack jag in en smal rundstav för att se om han skulle kliva på, nej inte då, mer väs. Jag tog rundstaven och försökte fösa ut honom, och det fungerade, han satt alltså inte helt fast. Jag tog tag i Enzo (ej handtam) och belönades med ett rejält hugg i fingret, han släppte inte ens. Jag tappade greppet och han travade iväg på golvet. Då sliter jag tag i första bästa t-shirt kastade den på Enzo och tog tag i honom. Han fick tag i undersidan av min handled och bet två gånger, jag fick bända loss näbben och jag har jättefina märken där och på fingret. Jag blödde som en stucken gris och Enzo lät som en sådan under fasthållandet. Cirkus är väl bara förnamnet. Jag placerade honom i transportburen som alltid står framme i vardagsrummet. Min Enzo rörde inte ens på sig, inte förrän jag placerad Zazu hos honom. Då först kunde jag se att han inte verkade skadad på något sätt. Det är bara mitt blod som finns lite varstans, jösses vad jag blödde.

Efter detta ringde jag Jeeper igen för att berätta hur det gått. Tack, ett stort tack för att du tog dig tid, åh vad det värmer. Vi pratade länge och det var det jag behövde, för i en stund som denna kan man inte få samma stöd hos någon som inte har (helst) fågel, eller annat djur. Jag är fortfarande chockad, men känner mig lugnare, tack vare mitt stödsamtal. Hos Enzo verkar chocken ha släppt nu, han sitter bredvid sin fästmö i buren och vilar och alla verkar raspa näbb. Notera att efter det att Enzo kom fram så har ingen i flocken sagt ett pip, har aldrig haft en sån här tyst kväll, inte vad jag minns.

Om någon här känner att man vill hjälpa mig med att sätta upp skjutdörrar, hör av dig, mot ersättning förstås.

Observera! Utrymmet där Enzo ramlade ner är inte mer än 4,5 centimeter brett och Enzo är inte en liten nymf. Notera detta när ni fågelsäkrar ert hem och lär av mitt misstag.

I morgon ska jag hålla extra koll på Enzo för att se hur han mår.

Det här kommer jag aldrig att glömma och jag vill aldrig vara med om det igen.

Helena och…
Nymfarna Zazu, Poppe, Enzo, Ossie, Jocke, Muppen, Toker, Soffan och Pajaz
samt Wilma i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Re: Enzo fastnade – lyckligt slut

Inläggav evab sön 9 augusti, 2009 8:38

Fy vad otäckt :( Förstår fullkomligt hur upprörande situationen var för dig, man får verklig panik.

Din historia är en bra påminnelse om hur små utrymmen en boletande nymf kan ta sig in i. Kan tyvärr inte hjälpa dig med att sätta upp garderobsväggen, fick själv ta brorsan till hjälp, men ett par tips/idéer kan jag bidra med. Jag lät garderoberna stå kvar, utan dörrar förstås, bakom garderobsväggen - då slapp jag köpa inredning. Det finns garderobsväggar på Blocket, det kan vara svårt att hitta rätt mått men har man tur så. De flesta går att måla eller tapetsera så de blir personliga. Tills du fått upp en garderobsvägg kanske du kan hänga en takskena för gardin och en tunn gardin (t.ex. IKEA's "Lill") men det kanske är att överarbeta när du ändå vill ha en garderobsvägg :roll:

Förhoppningsvis har fåglarna lärt sig att sovrummet är farligt :wink:
Eva med nymferna Piff, Puff & Oscar
Användarvisningsbild
evab

Sedan: fre 11 februari, 2005 11:46
Personligt galleri

Inläggav alex sön 9 augusti, 2009 9:22

Vilken tur att allt gick bra! För många år sen hade jag en parakit (inte nymf) som försvann. Vi trodde att den flugit bort och letade överallt och annonserade. Flera månader senare hittade jag den förtorkad bakom värmelementet i vardagsrummet när jag julstädade.......
Jag har skjutit in alla böcker i bokhyllorna nu så att det inte ska gå att komma ner bakom för det är tydligt att de försöker boa lite varstans. :? :) :roll:
alex

Sedan: lör 27 juni, 2009 11:52

Inläggav klara o elvira sön 9 augusti, 2009 10:40

Förstår din panik, så skönt att allt löste sig så bra ändå. Jag kan tänka mig att man skulle vara nästan hysterisk om man råkar ut för något liknande, och som du säger, de kan ta sig in där man tror att det är omöjligt.

Glad att allt verkar bra med honom, och tur att Zazu kunde visa dig var han var.

Kramar
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Gandy, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd.
Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Inläggav jered sön 9 augusti, 2009 12:09

Helena, vilken tur att det slutade lyckligt och vilka underbara grannar du måste ha! Tack för att du delade med dig av din erfarenhet. De är helt otroliga på att hitta små hålor på de mest konstiga ställen, oavsett om det sker avsiktligt eller ej..
Jag har fågelsäkrat liknande områden som du berättar om genom att köpa hyllplan på ikea och måtta till rätt storlek, dessa läggs sen på plats för att täcka hålen.

alex skrev:Flera månader senare hittade jag den förtorkad bakom värmelementet i vardagsrummet när jag julstädade.......

Åhh fyyy!!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Helena sön 9 augusti, 2009 14:53

Enzo verkar inte vara sitt vanliga jag. Nu har burdörren varit öppen i 50 min och han har ännu inte tagit sig ut. Han brukar vara först ut annars. Zazu sitter kvar med honom. Ska jag låta honom ta det i sin egen takt, eller ska jag prova ta ut Zazu och se vad han gör? Han ser så trött ut på ögonen och blundar emellanåt.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav klara o elvira sön 9 augusti, 2009 15:45

Låt honom ta det i egen takt, han kanske känner att han behöver lite extra vila, blev nog ganska stressigt för honom när han kände att han satt fast och inte tog sig upp/ut. Man får se det positivt att han satt trångt då fanns det ingen risk för honom att skada sig vid försök att flaxa. Men låt du honom vila, han törs/orkar nog ut snart ändå.
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Gandy, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd.
Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Inläggav Helena sön 9 augusti, 2009 15:53

Zazu är ute och ropar, Enzo svarar. Jag satte in mat bredvid honom, men han bryr sig inte. Han är jätte rädd för mig nu. Nu hängde jag tvätt och då hör jag en kraftig duns på burgolvet, där satt Enzo och han kravlade sig upp på burgallret. Jag ångrar att jag inte satte in honom i en sjukbur i går, då hade det varit lättare för honom. jag är ganska säker på att han har ont. Jag vet inte om jag ska tvinga mig på honom nu igen och placera honom i en liten bur. Elände är det och jag blir så ledsen. :cry:

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Selina_1 sön 9 augusti, 2009 16:19

Stackars lilla Enzo, och dig. Det finns inget värre än paniken man känner när en älskad varelse är i fara.
Hoppas ni hämtar er från den skrämmande upplevelsen snart. :smt056

Jag skulle nog skruva fast en skiva uppe på garderoben som täcker hålet, oavsett skjutdörrar.
Inget roligt att ha en sån fälla kvar.
Inser också hur många sådana små fällor jag behöver fixa själv innan Gojan får flyga fritt. :(

Tänker på er
Selina_1
matte till Gojan och Ronja.
Användarvisningsbild
Selina_1

Sedan: tis 2 juni, 2009 21:51
Personligt galleri

Inläggav Helena sön 9 augusti, 2009 16:38

Han såg så dålig ut, så jag tvingade mig på honom och la honom i sjukburen. Han sitter på golvet och skakar. Då flyttade jag honom kvickt in i badrummet, trots att det är varmt här, ställde buren i badkaret så det inte kommer något golvdrag.

Vad ska jag göra. Jag har tänkt på veterinär, självklart men de kan bara röntga och se om något ben i bröstkorgen är av, sen kan inte de göra något mer. Det är vad jag tror.

Skulle vilja ge honom vatten, men jag vågar inte bråka med honom mer, då dör han väl av hjärtslag i stället.

Känner att paniken kommer igen.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 9 augusti, 2009 16:50

Men fy va tråkigt att han inte mår bra. Det verkade ju så positivt igår när han fått hjälp att komma fram.
Kan det vara chocken som kommit i efterhand?
Om något var brutet så skulle du säkert sett det igår och han skulle nog varit dålig redan då.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Helena sön 9 augusti, 2009 20:30

Nu har jag ställt sjukburen i hallen och lindat runt en filt så det inte ska dra och ingen skarp belysning i buren. Zazu fick en paus och fick flyga fritt, men nu är det sovdags så då får hon vara med Enzo, jag tror han mår bäst då. Han har suttit på burgolvet i flera timmar. Nu först när Zazu kom in flyttade han upp till nedersta pinnen. Först väste han åt henne. Han har även ruskat på sig en gång. Detta ser jag som en gnutta positivt i varje fall. Men han är riktigt dålig för han ser så trött ut på ögonen.

Helena och...
Användarvisningsbild
Helena

Personligt galleri

Inläggav Puttes matte mån 10 augusti, 2009 6:21

Här håller vi alla tummar o klor på att allt ska bli bra igen

Varma kramar
Matte till Nymfarna Putte,Drutten,Tara,Cora,Zandra,Frans,Fnatte,Tösen,Laura,gästen Flax och katterna Loka o Soyra
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav Dezdemona mån 10 augusti, 2009 15:09

Usch så trist att han mår dåligt! Hoppas att han kryar på sig snart
Undulaterna Winchester, Petronella, Fjådor och Rosie
Nymferna Isabella och Lizette
Kraxarna
Användarvisningsbild
Dezdemona

Sedan: tor 7 december, 2006 23:08
Personligt galleri

Inläggav jered mån 10 augusti, 2009 16:53

Hur har det gått med Enzo över natten?
Han är säkert ganska mörbultad av sin upplevelse, kanske även skadad. Kanske vill du kolla honom hos veterinär ändå, ifall han inte blir bättre? Om han fått något som gått sönder kanske det finns en del obehagliga beslut som måste fattas så att han skall slippa lida.

Jag håller tummarna för att han har piggnat till idag!!
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Nästa

Återgå till Min nymfkakadua - Generellt