"lite" frågor om nymfen!

Här diskuterar vi generella frågor som kan dyka upp hos både nya och erfarna nymfkakadua-ägare, som inte täcks av något annat forum här.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

"lite" frågor om nymfen!

Inläggav Sillabub tis 14 juni, 2011 22:14

hej! jag har nu under en väldigt lång tid velat ha ett intelligent husdjur som tyr sig till en men eftersom jag inte får ha en hund eller minigris så tänkte jag att en nymfparakit kunde vara ett alternativ men har en del frågor:

hur mycket bajsar dom? om man låter dom vara ute och flyga är hela huset nerskitat då efter minimala tidsenheter? samt blir hela axeln nerbajsat om man har den där?

hur tama kan dom bli? är det så att dom vanligtvis blir väldigt tama eller är det i undantagsfall? jag är villig att lägga ner massa tid på fågeln blir dom ens lilla bäbis som vill vara med och gosa hela tiden då efter lite ansträngning eller föredrar dom att vara själva om man inte mutar dom med godis?

hur lätt lär dom sig prata/vissla melodier och hur vanligt är det? är det sant att det bara är hanar som kan lära sig detta?

hur ser jag skillnad på han och hondjur? tänkte nämligen köpa från en zoo affär och vill ju inte bli lurad...jag är nämligen väldigt sugen på en helvit men har hört att man inte kan veta annat en med dnatest då? är det lättare att se könet på en grå med vit huvud eller är det samma sak där?(dom är ju också så fina!)

drar dom om man tar ut dom? skulle ju vara underbart att gå runt i skogen tex eller t.o.m på stan med en fågel på axeln är det möjligt eller är det bara som på film? måste man i så fall ha någon form av sele på pippin så den inte drar till skogs?

finns det några uppfödare i stockholmområdet? (bor i södertälje) som har pippisar till salu?

undrar också om hur intelligenta dom är, har hört att stora kakaduor är som "en 3åring som aldrig växer upp" hur är det med små nymfer?:)

nu har jag frågat klart, är väldigt många frågor jag vet men skulle bli så tacksam för svar då det här med fåglar är ganska nytt för mig. tack på förhand!
Sillabub

Sedan: fre 10 juni, 2011 22:48

Re: "lite" frågor om nymfen!

Inläggav jered ons 15 juni, 2011 18:30

Hej

Ett bra sätt är att läsa gamla inlägg, så får du svar på många frågor du har och andra som du inte visste att du hade ;)

Lite kort här nu:
Fåglar skitar ner. De dammar, de skiter, de tappar dun. Dina svarta möbler får en gråaktig hinna, och du kommer alltid missa en klutt på golvet/väggen efter att de har varit ute. De bajsar med ungefär 20 min mellanrum när de är aktiva, mer sällan om de bara sitter still. De bajsar där de är. Är de överallt har man bajs överallt, men de brukar ha favoritställen. Man kan träna dem att gå någonannanstans än axeln om de ska baja (hur får du söka fram på forumet, det finns massor..) men man bör inte vara rädd för lite sk*t här o var.

De kan bli fantastiskt tama och är underbara små personligheter :) Hannarna är mer härmningsbenägna i ljud än vad honorna när, men båda kan lära sig små melodier och enstaka ord. För att bli fantastiskt tama så bör du hålla dig till två fåglar så du hinner ge dem all tid. 2 st, därför att lagen säger att de ska hållas med artfrände om du inte kan tillgodose deras normala flockbehov, och tyvärr - det klarar man inte som människa. Men i tamhet - nymfer kan bli som plåsterlappar ;)

Man kan ta med dem ut i skogen om man har på dem sele. Det finns de som vingklipper men det avråder jag STARKT ifrån (sök på forumet varför). De finns även de som lyckas med friflygning, men jag har ingen aning om hur sådan träning går till för en nymf.

Nymferna är som en 2åring i sinnet tycker jag.. och ja, de växer aldrig upp... du måste hela tiden vara på din vakt om du inte totalt lyckas fågelsäkra ditt hem och trivas i det...

Kan för övrigt säga att jag hade samma tankar som du (om än att jag tänkte hund och katt istf minigris..) och att jag fastnade med nymfer. Jag har inte ångrat mig, de skänkar mig massa glädje och jag har träffat massa trevligt folk tack vare dem och detta forumet, men de skänker även en del gråa hår...men man älskar inte sina barn varje dag ;)
Stolt matte till Kalle, Dumbo och Lillis **** För alltid i mina tankar: Oji, Pärlan, Nickolina, Hector
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Insomnia tor 16 juni, 2011 6:57

En mycket bra beskrivning jered. :)

Ang. sk*t... jag har lagt skitskydd på de ställen där mina kråkor sitter mest och där det då blir mest pluppar. Jag har bitar av fejkskinn som är lätt att torka av eller bara slänga i tvättmaskin. Vaxduk tex funkar lika bra.
Fnysa, Pipen, HitteKalle, Blackie och minibullen Tank.
Användarvisningsbild
Insomnia

Sedan: ons 11 juni, 2008 19:38
Personligt galleri

Inläggav Sillabub lör 18 juni, 2011 22:13

tack så mycket för svar! har kikat runt på olika forum men hittade inte riktigt svar på allting (hade MYCKET jag undrade över ;)) ska nu i veckan bygga en STOR bur i källaren i djurrummet (mitt eget lilla zoo, hehe :P) galen idé som poppade upp dock: skulle man kunna sätta blöjja på dom? hört om folk som tex haft tama höns inne som dom haft blöjja på och det var tydligen ingenting fåglarna brydde sig om riktigt men man vet ju aldrig med nymfer? ska få min lilla pippi om 2 veckor ser så mycket fram emot det! frågan är dock vad som är bäst: har sätt en annons på tama ungar i stockholm och funderar på att svara på den fast då blir det inte färgen jag är mest sugen på (färgen är ju iofs inte allt...) eller om jag beställer en från djuraffär men jag vill ju inte ha en traumatiserad liten pippi heller :/ hur skulle ni ha gjort?
Sillabub

Inläggav jered lör 18 juni, 2011 23:48

På vilket sätt är ungarna tama? Alltså, jag menar, är de handmatade eller är de föräldramatade men hanterade?

Tycker det är svårt m såna här beslut....att rädda en fågel undan från miljön i en affär men samtidigt oxå därför bidra t att fler fåglar säljs via butik, eller att ta en unge via uppfödare och låta fågeln i butiken gå t nån annan...

Färgen är inte allt, så sant. Hur gammal är fågeln i butiken? Om du måste beställa den, så tolkar jag det som att den inte finns i butik ännu, och då tycker jag du ska leta efter en uppfödare som kan hjälpa dig.

Fåglar måste inte vara traumatiserade bara för de kommer från butik, men risken för sjukdomar och stress ökar m en sån fågel. Sent moraliskt tycker jag inte man skall bidra till att djur tvingas sitta i bur/resor på det viset men samtidigt vill man ju "rädda" varje liten varelse undan butikerna.

Leta du uppfödare, som sagt.

Och nej, blöja är inte att rekommendera. Du kommer dessutom upptäcka att bajarna är det enklaste sättet att hålla koll på hur din fågel mår, så man utvecklar ett riktigt "skitintresse" med tiden ;-)

Sent from my HTC Desire
Stolt matte till Kalle, Dumbo och Lillis **** För alltid i mina tankar: Oji, Pärlan, Nickolina, Hector
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Personligt galleri

Inläggav Sillabub sön 26 juni, 2011 23:13

tyvärr blev det ingenting med det köpet dom tog slut på en gång :) nu på onsdag ska jag till slut få hem min lilla nymf pojke har köpt en stor fin bur åt honom som jag inrätt hela dagen så han ska få en bra start (katterna är livrädda för buren vilket nog är bra, hehe ^^) funderade på kärlekspapegoja ett tag men blir nymf nu endå :) nu får vi se hur det går! kan knapt vänta tills på onsdag är så otroligt peppad! wooho!
Sillabub

Inläggav Puttes matte ons 29 juni, 2011 8:45

Hej o grattis till din Nymf.ville bara höja ett varnade finger,då katters munnar har bakterier som kan döda en nymf,så bör du tvätta händerna mellan du har tagit i katterna o ska pyssla med fågeln.Jag har mina katter i resten av lgh o fåglarna bara i vardagsrummet,allt för att de inte ska bli rädda eller sjuka.
Lycka till nu med din Pippi :D
Fd Matte till Zandra,Frans,Tösen,Flax.Katterna: Loka är enda djuret nu o Soyra( bor hos André)
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav Sillabub ons 29 juni, 2011 16:01

WOOHOOO!^^ nu är han äntligen här! efter nästan en timmes promenad fram och tillbaka har jag nu plockat upp en ynklig liten krake på djuraffären som jag tagit hem och precis släppt in i buren där han satt sig högst upp på en pinne och skakar av rädsla, chippy ska han heta jag är så glad!^^ han svarar redan med ett ynkligt litet pip varge gång jag visslar på honom fast han är så rädd, otroligt sött! :D:D tänkte nu ge honom några timmars ro för sig själv i buren innan jag ens tänker funderar på att släppa in katter eller sträcka in handen i buren :) några förslag?
Sillabub

Inläggav Sillabub ons 29 juni, 2011 21:28

blir orolig han är så rädd :/ har haft honom i buren nu en halv dag och han rör sig inte en milimeter bara sitter där och skakar med tuppkammen på höjd sjunger för honom då skakar han lixom på huvet vad betyder det? är det en positiv eller negativ sak?:s när jag sjunger och ställer mig vid buren och pratar lugnt med honom så går tuppkammen sakta men säkert neråt han börjar blinka och vågar röra lite lite på vingarna är det vanligt att dom är såhär rädda eller har jag fått ett nervvrak? worth mentioning att han senaste 2 dagarna transporterats hit (södertälje (nära stockholm)) från göteborg vet inte om det kan bero på detta? han har i alla fall fulla mat/vattenskålar och har satt upp en "godispinne" uppe vid pinnen där han sitter i förhoppning att han ska våga sig dit och äta lite :/ vad göra?
Sillabub

Inläggav jered ons 29 juni, 2011 23:24

Ja, det är vanligt att de är så rädda. Låt honom vara i fred en vecka el två. Byt mat o vatten, men ha inga händer i buren i övrigt. Var gärna i närheten av buren så han ser dig och lär lämna igen dig, men var inte rädd för att oxå ge honom helt egen tid, så han även lär sig att du finns i närheten även om han inte ser dig.

Hade jag varit du, hade jag absolut väntat med katternas introduktion tills han är mer hemmastadd. Katter är trots allt en naturlig fiende och inget man behöver utsätta honom för direkt, när han ändå är osäker.

Just det här med nymfens kroppsspråk finns många trådar om, bara sök lite.

Sent from my HTC Desire
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Personligt galleri

Inläggav Puttes matte tor 30 juni, 2011 8:41

Ställ gärna buren lite högre upp,tex på ett bord och häng/täck med en handduk över nån burvägg/hörn där det finns en sittpinne.Då får fågeln ett tryggt ställe att sitta på.
Fd Matte till Zandra,Frans,Tösen,Flax.Katterna: Loka är enda djuret nu o Soyra( bor hos André)
Användarvisningsbild
Puttes matte

Sedan: ons 23 augusti, 2006 20:46
Personligt galleri

Inläggav Sillabub tor 30 juni, 2011 16:46

han är som tur är lite lugnare idag när jag gick ut till honom i morse så satt han där med tuppkamen lägre en vanligt och det räckte med att jag pratade med honom bara någon minut så somnade han nästan "tuggade" med näbben och sträckte lite på vingarna, katterna är han inte alls lika spänd för idag han bara uppmärksammar när dom går förbi honom och dom bryr sig inte heller om honom eller kan komma åt honom :) buren är hög med tak på (samma burmodell fast lite mindre) http://www.zoosajten.se/kvadratisk-volj ... c-104.aspx så han får lite trygghet från det och är långt ifrån katter, blev dock lite kalabalik idag då jag insåg att han varken ätit eller druckit det minsta sen han kom hit så satt upp mat och vattenskål vid hans pinne vari han får panik och lyckas flyga ut ur buren efter mycket panikpipande krashlandningar i mammas blommor osv så satt han där på golvet i vilket jag snabbt fångade in honom i en handuk och släppte in i buren igen då jag inte vågade vänta på att han skulle ta sig tillbax dit själv då en av mina katter var inne. tror ni detta förstörde våran relation helt? :/ sitter nu till och från med små pauser i en stol ett par meter ifrån chippy och läser på om nymfen i böcker som jag paniklånade från bibblan (hehe ^^ ') med någorlunda lugn melodisk rock på på låg volym spelandes han verkar gilla sång så tänkte det var en bra idé :) dock så blir jag riktigt orolig med mat/vatten. vad ska jag göra så han dricker? hur länge kan han klara sig såhär utan att det blir skadligt? :s tänk om han har ihjäl sig lixom :/
Sillabub

Inläggav Sillabub fre 1 juli, 2011 16:41

puuh nu äter han! hörde en massa gälla pip skrik sprang dit och så hade han tagit sig dom 3-4 (ojojoj ;)) decimeterna från sittplattsen ner i matskålen där har han suttit sen dess och smaskat frön :) blev riktigt orolig där ett tag! nu har han t o m tvättat fjädrarna, han vågar puffa upp fjäderdräckten med jämna mellanrum piper nöjt när jag kommer in i rummet och jag kunde ha handen bara cirka 3 decimeter ifrån honom utan att han fick panik (bytte vatten) ganska stora framsteg för en liten 6 veckor gammal bäbis på bara ett par dar tycker jag :)
Sillabub

Inläggav fundersam fre 1 juli, 2011 16:57

Vad roligt med den nya :D Med tålamod och tid så kommer du säkert få en fin kompis där :D

Men jag tänkte på musiken. Du kan ju varva den med högläsning, medans du ändå sitter vid buren och läser.
Då lär han sig att din röst inte är farlig, och så småningom kanske uppfattar den som lugnande.

Lycka till med din lilla pippi :smt039
fundersam

Sedan: sön 20 mars, 2011 20:50
Personligt galleri

Inläggav Helena lör 2 juli, 2011 22:44

Vilken gullplutt! Ta det lugnt så ska du se att han vänjer sig snabbt vid sitt nya hem.

Lycka till!

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Nästa

Återgå till Min nymfkakadua - Generellt