Två frågor

Här diskuterar vi generella frågor som kan dyka upp hos både nya och erfarna nymfkakadua-ägare, som inte täcks av något annat forum här.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Två frågor

Inläggav Huggarn lör 17 mars, 2012 15:36

Hejsan har lite funderingar...
Har haft mina två nymfkakaduor som jag försökt att få till ett par i snart ett år men dom har fortfarande inte ens blivit kompisar. Dom sitter alltid en bit ifrån varandra och ibland blir det riktiga bråka med mycket flax men mest bara att dom jagar varandra.
Jag tycker det är jätte jobbigt att ha det så och en i djuraffären sa att det var mycket ovanligt när det gäller mindre fåglar.
Undrar om jag ska försöka para ihop dom med nya eller vad ska man göra?

Jag har en till fråga och det gäller honan. När jag köpte henne var jag säker på att det var en hona. Hon hade randiga fjädrar, mindre ''tuppkam'' och var mer gråare. Nu har hon jätte starka färger och har inte randiga fjädrar längre så jag tycker hon ser ut som en hane nästan nu. Vad kan det bero på???
Huggarn

Sedan: tor 15 mars, 2012 17:45

Re: Två frågor

Inläggav Selle lör 17 mars, 2012 17:41

Hej =)
Jag hade samma problem med mitt par som senare visade sig vara två honor. så jag köpte 2 st till och fick ett bra par som jag har kvar och som just nu ligger på ägg. så man kan prova köpa en patner till dem om man orkar med 4st fåglar. =)
Det låter som du fick din "hona" innan den ruggningen, för ibörjan ser alla nymfparakiter ut som honor och sen efter ruggningen så får hanarna sin färg och ränderna och sånt försvinner. så skulle nog vara helt säker på att de inte är en hona utan en hane du har. Är dock ingen expert men det är säkert fler som komenterar denna tråd. =)

Hoppas de löser sig och att dem slutar bråka.

Lycka till
Selle
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Huggarn lör 17 mars, 2012 21:07

Ja skulle det nu vara en hane kan men förstå varför dom bårkar. Laddar upp en bild i morgon så kan ni försöka lista ut vad det är :)
Huggarn

Inläggav Selle lör 17 mars, 2012 21:25

Ja det kan förklara en del =) För som de låter så är det ingen hona du har utan en hane. för ränderna brukar inte försvinna. då är de en hane =) du kan ju försöka byta med någon annars. Det finns ju en på forumet som försöker bli av med två honor i götet.
Selle

Sedan: sön 12 augusti, 2007 13:25
Personligt galleri

Inläggav Huggarn lör 17 mars, 2012 21:28

Hur visar man bilder?
Huggarn

Inläggav nijock lör 17 mars, 2012 22:43

När du ska skriva ett nytt inlägg så finns det en knapp ovanför som det står [Img] på :D
Med vilja kommer du långt men med envishet kommer man längre
nijock

Sedan: mån 6 september, 2010 22:00
Personligt galleri

Inläggav Huggarn lör 17 mars, 2012 23:46

fattar inte riktigt xd
Huggarn

Inläggav Jeeper sön 18 mars, 2012 9:10

För att infoga en bild i ett inlägg måste den finnas på en server.
Det kanske är enklare att ladda upp bilderna i Fotoalbumet. Sen kan du antingen lägga en länk i inlägget eller lägga in bilden i inlägget.

Jag tycker det låter som din "hona" är en hane. Hur gammal är "hon"?
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Huggarn sön 18 mars, 2012 10:45

Hen kan jag väl kalla Nicki nu när jag helt plötslogt inte vet könet.... Är väl över ett år kan tror jag. Vi köpte henne väldigt ung tror jag och har snatt haft dom ett år.
Men kan honor ha väldigt gula huvuden med röda kinder? Tycker annars nicki ser väldigt "honig" ut, lite mindre och en annan kropps typ än min hane.
Huggarn

Inläggav Huggarn sön 18 mars, 2012 11:28

Huggarn

Inläggav Jeeper sön 18 mars, 2012 11:36

Ingen som helst tvekan. Det är en hane.
Honor har inte den gula masken utan de har grått huvud med ev några få gula fjädrar.

Både storlek och kroppsbyggnad varierar beroende på arv och gener så det finns både stora och små, kraftiga och tunna, av båda könen.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Huggarn sön 18 mars, 2012 11:48

H*n har en sån där bula i bak och har randigafjädrar på ryggen och några enstaka stjärtfjädrar. Blir lite förvirrad :P
Huggarn

Inläggav Jeeper sön 18 mars, 2012 12:43

Att han har randiga fjädrar på ryggen är säkert ett tecken på att han bär på något annat färganlag också. Att han har randiga stjärtfjädrar beror antingen på att han inte tappat dem än eller så kan det vara något färganlag som visar sig. Den gula masken är ett 100%-igt tecken på att det är en hane.
Vad menar du för bula? Varken honor eller hanar ska ha någon bula.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Huggarn sön 18 mars, 2012 14:26

Men det ser ut som det typ putar lite? Kanske är att h*n har så ruffsiga fjädrar eller hur man ska säga mot den andra fågeln.
Kan du svära på att det är en hane? Finns det ingen chans i världen att det är en hona?
Kan berätta lite mer om dom.
När jag köpte h*n hade jag ingen aning om hur gammal den var, bara att den var nyss inköpt gissar på kanske 10 veckor?
Dom har aldrig klickat och dom i djuraffären tyckte det var lite märkligt då det var mycket sällsynt att dom inte tycker om varran efter en så lång tid.
Båda uppvaktar varrandra med höga ljud och h*n har börjat härma mer ljud än förrut.
H*n är ofta mycket arg på den andra hanen eller tvärt om förutom i bland då dom sitter 5cm från varran och verkar rätt nöjda.
Stackars djur om det nu är två hanar!
Kan du med 100% säga att det är en hane eller ska man be nån att titta på den eller göra könstest?`
Och ett annat problem är vilken utav dom man ska ge tillbaka.
Huggarn

Inläggav Jeeper sön 18 mars, 2012 15:26

Ja, jag kan med 100% säkerhet säga att det är en hane.
Om du tittar i fotoalbumet så hittar du bilder på normalfärgade honor och du kan se hur en hona ser ut.

I inlägget viewtopic.php?f=56&t=10560 kan du också se bilder på båda könen.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Min nymfkakadua - Generellt