Aggressiv! Hjälp mig!

Här diskuterar vi generella frågor som kan dyka upp hos både nya och erfarna nymfkakadua-ägare, som inte täcks av något annat forum här.

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Aggressiv! Hjälp mig!

Inläggav TotteNymfisen tor 20 september, 2012 20:37

Har tagit över en nymf som är 8 år. Han är aggressiv och hugger mot gallret när jag är i närheten. Fick rådet att ha min egen Tottis och det nya tillskottet Helmer i olika rum.
En gång lyckades han rymma då jag bytte vatten och jag tänkte att han skulle väl komma tillbaka när han var hungrig. När jag sen skulle fylla på mat så flög han fram mot mitt ansikte och bet ett jack i näsan.
Har inte några dörrar som skiljer rummen åt och hängde upp ett draperi istället. Tottis flyger aldrig ut genom draperiet....utom härom dagen då hon antagligen blev för nyfiken på vad det var som lät i hallen.
Det gick jättebra och de satt och åt hirsh tillsammans på olika sidor av gallret.
De kommer bra överens när Helmer är i buren. Men mig gillar han inte och hugger efter mig. Idag tänkte jag prova att släppa ut dom så de båda fick sträcka på vingarna. Från början gick det bra och de satt och "pratade" på var sin bur.
Plötsligt började Helmer flyga mot Tottis med öppen näbb och försökte hugga efter henne.
Det blev ett himla flaxande och efter ett tag skrek Tottis som att hon var rädd och landade på mitt bröst och kröp in under hakan.
Tolkade det som att hon fått nog och skulle sätta in henne i buren. Då anföll Helmer mig och bet sig fast i min läpp. Blodet sprutade och jag lyckades stänga in Tottis för att sen få tag på Helmer, som släppte läppen, och stängde även in honom i buren. Han blev då helt galen och flaxade runt i buren så fjädrarna rök.
Nu efter 2 timmar har det lugnat ner sig och Helmer sitter i sin bur igen och var precis lika snäll som innan mot Tottis......

Jag har haft Helmer i en vecka. Nu vet jag verkligen varken ut eller in.
Varför gör han så? Vad ska jag göra?
De förra ägarna berättade att han var handtam och han gillade speglar (hade 3 speglar i buren och en favoritspegel på väggen brevid buren, hos förra ägarna, där han satt på en pinne i mitten.

Fick rådet att ta bort alla speglarna. För att han inte skulle skydda sin "kompis" som han hade i spegeln, vilket var tydligt att han skyddade då jag skulle ta bort dom.

Behöver verkligen hjälp! För jag vill ge denne lille skrutt en chans, då han fått byta hem och ägare pga att de tagit hand om en katt.
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Sedan: ons 13 juni, 2012 12:16
Personligt galleri

Re: Aggressiv! Hjälp mig!

Inläggav Drika sön 23 september, 2012 14:20

hmm...dem borde veta om detta? har du frågat? låter som han inte vet hur han ska bete sig riktigt:/
Hälsningar av Drika och Svante med 4 undulater
Användarvisningsbild
Drika

Sedan: sön 30 oktober, 2011 13:37
Personligt galleri

Re: Aggressiv! HJÄLP! Tips mottages tacksamt!!!

Inläggav TotteNymfisen sön 23 september, 2012 17:22

Jag börjar nu bli riktigt orolig för Helmer.
Eftersom jag är sjukskriven och har kunnat övat med Helmer flera timmar varje dag. Men någon större framgång har det inte varit. Han är fortfarande väldigt aggressiv mot mig och biter hål igenom handskarna jag har på mig.
Helmers förra ägare berättade att han älskade speglar. Kan det vara så att han är beskyddande och är arg på mig för att jag tog bort speglarna?
Har provat alla tips jag fått. Det har i bästa fall fungerat i 3 minuter, sen biter han mig igen.
När Helmer och Tottis är i samma rum och burarna står brevid varandra är Helmer lugn och är glad.
Tottis är ute och flyger varje dag och Helmer har inget emot detta och sitter i buren och kuttrar och visslar nöjt. Men när jag sträcker in handen blir han som förbytt och skriker, lägger tofsen bakåt och anfaller handen.
Även om jag håller handen utanför buren så hugger han efter handen.
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Personligt galleri

Inläggav nijock sön 23 september, 2012 20:32

Han kanske inte gillar händer helt enkelt? Och dessa handskar kan ju inte vara till någon hjälp?. Alltså, jag tror det är bättre om du är utan även om han bits. Visst jag förstår att det gör ont men då kanske du skall backa lite. Få han att komma till dig i stället :D
Så gjorde jag med vår numera nästan helt tama nymfkille som var otam när han flyttade hit. Han var och är väldigt nyfiken så då använde jag vår andra nymf som hjälp. Vilket fungerade. Nicki kom då till oss när jag och Jocke var tillsammans och myste eller lekte med något. Då ville han vara med.
Sedan det här med speglar kan ju vara ett revirbeteende. När vi här hemma inte lät Nicki vara bland speglar vilket gjorde honom aggressiv så attackerade han oss. Jag minns en gång när jag satte ett kvitto över dörrhandtaget till buren som han speglade sig i. Då vart han skitarg och flög efter mig och attackerade mina händer. Så han har stenkoll den killen :wink:

Jag hoppas att det löser sig :D
Med vilja kommer du långt men med envishet kommer man längre
nijock

Sedan: mån 6 september, 2010 22:00
Personligt galleri

Inläggav Drika mån 24 september, 2012 22:48

Jag undrar om han inte bara är osäker lillen:( Kankse kommer ta tid att få han lita på dig, strunta i att hantera han med händerna och se att han lugnar sig, inga snabba rörelser:)
Användarvisningsbild
Drika

Personligt galleri

Inläggav TotteNymfisen tis 25 september, 2012 18:04

Tack för alla tips!
Jag provar mig fram sakta och försiktigt tillväga. Provar just nu med att bara låta honom vara och göra som vanligt med Tottis. Jag pratar med honom och hoppas att han ska bli avis på Tottis och att det sen går lättare efter en vecka eller så.
Är detta en bra ide?
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Personligt galleri

Inläggav nijock ons 26 september, 2012 11:10

Jag tror det är bra att du håller på med Tottis. Hur lång tid det tar innan den andra vill vara med är ju svårt att veta. Enklast är nog om du går in med inställningen "det får ta den tid den tar" men än att du tror på förändring redan efter någon vecka.
Vår numera lite mer än halvtama kille har det ju tagit månader för att bli som han är idag. Steg för steg så har han blivit mer och mer tam. Så, låt det ta den tid det tar. Vi trodde t ex. inte att Nicki skulle gå med på att vi kliade honom men nu kommer han och frågar efter gos :D =D>
nijock

Personligt galleri

Inläggav Helena ons 26 september, 2012 15:02

Jag har funderat lite på ditt inlägg. Min Soffan hade jag problem med i flera månader då han kom till mig. Jag tror att han ville testa gränser. När jag skulle hämta honom från en plats han inte fick vara på blev han så arg. Han anföll mig. Upp på huvudet böjde sig ner och bet mig i örat. Till slut använde jag en tunn täckjacka med luva och handskar. Tror det retade honom men hjälpte mig. Om jag minns rätt så löste det hela sig med att jag visade honom ett låtsas ägg när han var med mig i soffan. Det blev en fullständig förändring, han ruvade varje kväll några veckor och gick snällt in i buren när det var sovdags. Efter det blev vi kompisar. :D Men min Soffan han är speciell, säger till när han är missnöjd, men inte aggressiv som han var i början. Hoppas detta kan vara ett tips.

Lycka till!

Helena och...
Nymfarna , Poppe, Enzo, Ossie, Muppen, Toker,
samt Zazu, Soffan, Pajaz, Wilma och Jocke i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav TotteNymfisen ons 26 september, 2012 19:16

Alla tips är välkomna Helena.
Provade att hålla in handen med handske. Men då var det som han blev mer aggressiv och högg som en orm i handsken innan han klättrade runt i buren som en tok och högg efter mig.
Vill inte ta ut honom och flyga innan jag kan hantera honom.
Samtidigt vill jag ju att Helmer ska få flyga fritt som Tottis gör. Det har ju gått jättebra ihop när de flugit fritt (när han rymde andra gången) och jag suttit i soffan :D
Men det är mig han inte gillar och visar det med näbb och klor :wink:
Det är så svårt när jag bara vill att han ska få det bra, men att han inte förstår det.
Får se vad resultatet blir....
Vill gärna ha mer tips om någon provat något annat.
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Personligt galleri

Inläggav Drika tor 27 september, 2012 19:05

Jag tror att det går för fort för honom bara, ha tålamod. Han väser och attackerar för att skydda sig, kommer nog lugna sig snart:)
Användarvisningsbild
Drika

Personligt galleri

Inläggav nijock tor 27 september, 2012 22:30

Jag kan säga såhär. Nicki har bitit oss många gånger, attackerat oss några gånger, men nu går han med på det mesta. Han kan se ut som att han ska bita när jag räcker fram handen men nog kliver han upp utav att bita i alla fall. Han hotar bara om att bita numera. Tomma hot som inte betyder nåt, för han kliver så snällt upp på fingret :D =D>
nijock

Personligt galleri

Inläggav TotteNymfisen lör 29 september, 2012 12:46

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra med min nye vän Helmer. Om vi kommer överens snart så kan jag nog lära honom mycket. Han pratade (goddag, goddag) och visslade melodier (bjällerklang låter det som) sen innan.
När jag sjunger för honom blir han lugn och efter en liten stund kan han "digga" med hela kroppen i takt när jag sjunger. Han är SÅ go!
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Personligt galleri

Inläggav freddie sön 30 september, 2012 12:07

Har du provat att bara sitta vid buren tills han lugnat ner sig, och även hålla i nån mat så han får vänja sig vid dig i sin egen takt? Jag brukar härma "mys beteende", blunda/blinka o vrida på huvudet, för att visa att jag är en del av flocken...det brukar lugna min Freddie iallafall...
freddie

Inläggav TotteNymfisen tis 2 oktober, 2012 20:33

Han har faktiskt lugnat ner sig lite. Men han bits fortfarande. Mina händer har små hål överallt. Vet verkligen inte vad jag gör för fel. Ibland är han också som att han är rädd för min hand och "flyr". Han kan tom hoppa på handen och sen hoppa till nästa gren utan att bita. Jag har mutat honom med hirch. Men då biter han i handen istället. Sen äter han den när jag lagt ner biten i matskålen. Oftast när jag handträna honom sitter jag lugnt och nynnar och tittar inte direkt på honom. Men det gör ingen skillnad. Nu har jag slut på fantasi hur jag ska göra. HJÄLP!
Användarvisningsbild
TotteNymfisen

Personligt galleri

Inläggav nijock ons 3 oktober, 2012 22:04

Hur reagerar du när du blir biten?. Alltså ditt kroppsspråk?
nijock

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Min nymfkakadua - Generellt