Vad är det för färg?

Hur får fågeln sina färger, vilka olika varianter finns det, och hur påverkar anlagen vilken färg en pippi får?

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Vad är det för färg?

Inläggav Zuzanne sön 23 augusti, 2009 21:05

Har en nymf som är ca 3 månader och som ser normalfärgad ut med några små vita fläckar i nacken. Föräldrarna till min nymf är mamman pärl och och pappan undrar jag vad hans färg heter. Då alla deras ungar blev normalfärgade med små vita fläckar i nacken och enligt uppfödaren skulle de inte kunna få normalfärgade ungar då hon trodde pappan var pärl han också. Så vad är pappan är det någon som vet?

Har nu lagt upp bättre bilder, vad har pappan för färg?

Se bilder mamma och pappa:
http://web.telia.com/~u61503025/Nymf/Ma ... pa%202.JPG
http://web.telia.com/~u61503025/Nymf/Ma ... 0pappa.JPG

Bilder på ungen jag har:
http://web.telia.com/~u61503025/Nymf/Deras%20unge.JPG
http://web.telia.com/~u61503025/Nymf/Un ... armast.JPG

Tacksam för svar
Mvh Zuzanne
Senast redigerad av Zuzanne lör 29 augusti, 2009 19:49, redigerad totalt 1 gång.
Zuzanne

Sedan: lör 6 juni, 2009 20:05

Re: Vad är det för färg på min nyms pappa?

Inläggav Jeeper mån 24 augusti, 2009 21:26

Helt omöjligt att se färgerna ordentligt då bilderna är så pyttesmå.
Lägg upp normalstora bilder i galleriet här i stället.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav Zuzanne mån 24 augusti, 2009 21:33

Ja det var hopplöst att se de förra bilderna. Har lagt in bättre bilder nu.

Mvh Zuzanne
Zuzanne

Inläggav Jeeper mån 24 augusti, 2009 21:46

Hanen ser ut att vara pärl han också. Ser ut som en ung hane som inte tappat alla pärlor än eller så kan han vara äldre och ha kvar en del pärlor. Det finns ett fåtal hanar som behåller pärlor hela livet.
Men då borde ungen vara pärl. Två pärl ska få pärlungar och ungen ser ut som en normalfärgad. De ljusa fläckarna i nacken kan antingen bero på att den bär på något dolt anlag eller att den har varit plockad och fjädrarna som växt ut blivit ljusa.
Är du säker på att det är de två som är föräldrarna?
Häckade de i samma voljär där det fanns andra nymfer? I så fall tror jag honan varit ute och "vänstrat" och att det är någon annan som är pappa till ungen.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Zuzanne mån 24 augusti, 2009 22:05

Okej.... ja om honan har vänstrat vet jag inte men jag ska höra med uppfödaren om hon har haft fler nymfer ihop. Men de har fått 2 kullar som alla ser likadana ut normalfärgade med små fläckar i nacken. Hanen kan inte vara brokig? Jag tror att hanen (pappan) var ca 4 år inte helt säker ska höra mig för. Kan man veta könet på ungen med föräldrarnas färg?

Mvh Zuzanne
Senast redigerad av Zuzanne tis 25 augusti, 2009 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Zuzanne

Inläggav jered mån 24 augusti, 2009 23:08

Zuzanne skrev: Kan man veta könet på ungen med föräldrarnas färg?

Vissa färger är sk könsbundna och kan bara uppstå i en viss kombination av föräldrar, så på vissa färger går det att direkt säga könet, men långt ifrån alla.
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Zuzanne tis 25 augusti, 2009 12:54

Har nu hört mig för med uppfödaren och hon köpte pappan som isabell pärl hane för 3 år sedan så pappan är idag ca 5 år och de har varit i egen bur då de har häckat, så mamman kan inte ha vänstrat med någon annan nymf.
Då min unge nu är normalfärgad måste pappan ha ett dominant anlag (Normalfärgad eller dominant Silver ) även om han ser ut som en pärl hane eller har jag fattat det fel.

Men ang. de gula eller vita små fläckar i nacken som ungarna får är det pga att pappan är split brokig då?
eller så är det pga av att någon av föräldrarana har plockat ungen för den hade "lite" fjädrar runt hals och nacke men inte helt kalt.
Kan någon hjälpa mig och tala om vad pappan är och hur de får normalfärgade ungar (fast alla tror att båda föräldrarna är pärl) jag blir tokig av alla färger och genetik.

Tacksam för svar
Mvh Zuzanne
Senast redigerad av Zuzanne fre 4 september, 2009 23:15, redigerad totalt 1 gång.
Zuzanne

Re: Vad är det för färg?

Inläggav Jeeper fre 4 september, 2009 7:38

Om båda föräldrarna är pärl ska alla ungarna bli pärl. Om hanen skulle bära på ett dominant anlag så skulle han även vara i den färgen. Jag är mycket tveksam till att han är isabell. Då skulle han vara betydligt brunare. Jag tycker han ser ut som normalfärgad.
Om det verkligen är det paret som är föräldrar så är det förmodligen något genetiskt som gått snett då ungarna blir normalfärgade. Vad det beror på är omöjligt att säga men hård inavel kan leda till genetiska fel.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Zuzanne fre 4 september, 2009 14:30

Ja jag kan helt hålla med om att pappan inte ser ut som en isabell utan mer åt normalfärgad men dessa fläckar som liknar pärlor undrar man ju över. Att det är de som är föräldrarna är vi 100% säkra på då de inte har varit ihop med andra nymfer. Och de har ju i båda kullarna fått alla sina ungar normalfärgade.
Vad menar du med hård inavel?
Jeeper skrev: Vad det beror på är omöjligt att säga men hård inavel kan leda till genetiska fel.

Menar du att mamman och pappan är syskon?

Mvh Zuzanne
Zuzanne

Inläggav Jeeper fre 4 september, 2009 15:45

Att mamman och pappan är syskon är inte troligt såvida de inte kommer från samma uppfödare. Då kan de vara besläktade. Mer troligt är nog i så fall att det ligger inavel i någon av dem eller i båda och inte enbart i ett led.
Det kan t ex vara ett pärlpar som fått ungar, sen har hanen parats med sin egen dotter och därefter har två av deras ungar parats ihop och fått ungar.

Jag tror som jag skrivit i ett tidigare inlägg att hanen är pärl och att han inte tappat alla pärlor som hanar brukar göra.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav jered fre 4 september, 2009 15:45

Zuzanne skrev:Vad menar du med hård inavel?
Jeeper skrev: Vad det beror på är omöjligt att säga men hård inavel kan leda till genetiska fel.

Menar du att mamman och pappan är syskon?

Till exempel... eller att pappan även är pappa till mamman (sk linjeavel).
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Maria J fre 4 september, 2009 18:18

Hej Mamman till ungarna är Frida som Lena S haft tidigare .( Hon som var tillsammans med Fritz)
Frida bestämde sig att byta partner till Jaffa. Han kommer i från en uppfödare i Skaraborg så att de
skulle vara nära släkt är väll knappast troligt.Både Jaffa och Frida är kanonfina fåglar så att din unge skulle
vara inavlad skulle då inte jag vara orolig för.
Maria J

Sedan: tis 27 september, 2005 17:41
Personligt galleri

Inläggav Jeeper fre 4 september, 2009 18:42

Maria J skrev:Hej Mamman till ungarna är Frida som Lena S haft tidigare .( Hon som var tillsammans med Fritz)
Frida bestämde sig att byta partner till Jaffa. Han kommer i från en uppfödare i Skaraborg så att de
skulle vara nära släkt är väll knappast troligt.Både Jaffa och Frida är kanonfina fåglar så att din unge skulle

Även kanonfina fåglar kan vara inavlade. Det är ju just kanonfina fåglar som det ofta inavlas på för att behålla färger och/eller speciella egenskaper och få fram fina ungar. Det kan gå bra i flera led men förr eller senare så dyker det upp olika sorters inavelsdefekter.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav Zuzanne fre 4 september, 2009 23:06

Det verkar som det blivit ett missförstånd!

Maria J skrev:Hej Mamman till ungarna är Frida som Lena S haft tidigare .( Hon som var tillsammans med Fritz)

Nä jag är inte ett dugg orolig att att min unge är inavlad, jag litar fullt på uppfödaren till min underbara nymfunge.....utan denna tråden började med att jag undrade vilken färg Pappan (Jaffa) hade då jag fått en massa olika förslag på vilken färg han har, men de flesta förslagen och svaren jag fick lutade åt att han var pärl och då undrade jag hur det var möjligt att jag hade en unge som var normalfärgad. Alla säger ju att det är omöjligt att få normalfärgade ungar då båda föräldrarna är pärl.
Jag vet att det är Frida som är mamman och Jaffa som är pappan och att de skulle vara inavel mellan Jaffa och Frida är nog med största sannolikhet omöjligt.

Vem vet uppfödaren till min unge kanske har knäckt genetikens koder!
Och lyckats göra det omöjliga möjligt!

Men frågan är fortfarande hur får de då normalfärgade ungar??

Mvh Zuzanne
Zuzanne

Inläggav Jeeper lör 5 september, 2009 7:09

Zuzanne skrev:Jag vet att det är Frida som är mamman och Jaffa som är pappan och att de skulle vara inavel mellan Jaffa och Frida är nog med största sannolikhet omöjligt.

Men frågan är fortfarande hur får de då normalfärgade ungar??

Mvh Zuzanne

Du har redan fått svar. Om båda föräldrarna är pärl ska de få pärlungar. Får de normalfärgade så har det slagit snett i genetiken vilket brukar vara resultat av inavel.
Att Jaffa och Frida skulle vara syskon är som du själv skriver osannolikt.
Men inaveln kan ligga i den ena eller båda av föräldrarna. Det kan ligga flera led tillbaka och slå igenom först nu.
Att uppfödaren skulle känna till det är väl inte troligt då hon/han inte själv fått fram Jaffa eller Frida sedan flera led tillbaka. Uppfödaren har väl ingen som helst aning om stammen på mor- och farföräldrar och leden före det och det är säkert såpass långt tillbaka inaveln ligger.
För att med säkerhet kunna säga att en fågel inte är inavlad så måste man själv ha fött upp den i flera led med enbart helt obesläktade individer som föräldrar i varje led.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Nästa

Återgå till Genetik, mutationer, färger och anlag