Min första Nymf!

När ingen annan kategori passar ;-) Men det ska fortfarande vara relaterat till fåglar eller denna sajt.

Moderatorer: egge, jered, Pamela, Jeeper, klara o elvira

Min första Nymf!

Inläggav sahra tor 20 augusti, 2009 21:45

Hej!
Jag tänkte använda mig av denna tråden för att uppdatera er alla som är intresserade av hur det går med min första Nymf!

Har skrivit en presentation av mig i en annan tråd, så är ni intresserade av det så är det bara att läsa:)

Jag får iaf hem en nymf imorn eftermiddag. En vithuvad isabell ska det vara, men som jag skrivit innan så är den beställd i djuraffär som i sin tur beställt från imazoo, så vi får hålla tummarna på att det blir rätt. haha, man vet ju aldrig med djuraffärer och liknande.

Nu sitter jag i vilket fall här ikväll och längtar och längtar och längtar tills imorgon. Känner hur mycket känslor som helst inför det här, självklart är jag jätteglad och pirrig, det ska bli så spännande! Men även så blir jag lite nervös iom att det är min första och att jag inte har någon erfarenhet, jag vill ju så gärna göra det så bra som möjligt för min blivande pippi! Självklart!

Jag kommer uppdatera i denna tråd under tidens gång, hur det går för min pippi, lägga upp lite bilder mm.

Mvh
Sahra och (ensam än så länge)
sahra

Sedan: mån 17 augusti, 2009 13:42

Re: Min första Nymf!

Inläggav sahra fre 21 augusti, 2009 18:44

Så nu har han äntligen kommit! Och om jag inte har missuppfattat sllt (?) så är det en hane, men tanke på att han är en vithuvad isabell och huvudet är vitt. då är det väl en hane? Han har fortfarande lite grå färg runt ögonen så han är nog inte gammal som gatan iaf, eller har jag fel?

JAg är posetivt överaskad måste jag säga. Jag trodde jag skulle få hem en nervös stackars fågel men han är kolugn. Eller alltså, han är väldigt nyfiken på mig (har suttit hem hela underarmen och handen inne i buren och han tittar och närmar sig lite och går sen tillbaka) Han verkar liksom inte särskillt rädd, han fräser inte eller något sådant.
Han äter och dricker och sitter och tvätta sina fjädrar. Ibland gapar han lite, men inte så farligt.

Vi sistter och snackar lite med varandra, han är väldigt uppmärksammad på mig och sitter och burra upp sig lite gran ibland. Vet inte vad det betyder men det ser ut som att han sitter och myser lite av mitt sällskap, det är så jag tolkar han iaf. Men vad vet jag;)

jag tackar för mig så länge, nu ska jag gå och prata med min pippi lite :)
sahra

Inläggav Helena fre 21 augusti, 2009 20:46

Vad roligt och spännande. Lycka till sahra med din nya vän.

Helena och...
Nymfarna Zazu, Poppe, Enzo, Ossie, Jocke, Muppen, Toker, Soffan och Pajaz
samt Wilma i hirshimlen och undisarna
Användarvisningsbild
Helena

Sedan: sön 6 november, 2005 19:58
Personligt galleri

Inläggav sahra fre 21 augusti, 2009 23:02

Tack så jättemycket Helena! :D

Min pippi, som jag tror ska heta Arthur verkar redan anpassa sig väldigt bra. Just nu så sitter han och halvsover och raspar lite med näbben eller vad det heter, det måste ju ändå vara ett gott tecken?
Om ändå jag kunde somna, Arthur och jag delar på samma sovalkov och hans bur är typ 1m, inte ens det, från min huvudkudde och jag har en nattlampa tänd åt honom, vilket inte jag är van vid att sova med 8)

Jag måste faktiskt säga att detta var kärlek :smt060 vid första ögonkastet! Han är så vacker och verkar vara en mycket trevlig fågel!!
Jag ska ta lite kort på honom imorgon och lägga in här så att ni som vill får se det lilla djuret.

Det ser dock ut som om han har fått en liten smäll på näbben, alltså den är lite vit på framdelen liksom. men inte så farligt..
Åhhh, han ärså söt så jag kan inte sova. Ligger bara och tittar på han.

En sak som är säker, han ska få sig en fru så småningom, tycker redan att det känns lite tomt i buren för han..
Visserligen så är jag hemma för det mesta, så mycket sällskap kommer han att få av mig så länge.
sahra

Inläggav sahra lör 22 augusti, 2009 10:21

NU har jag lagt upp två bilder på min pippi för er som är intresserade!:)

Edit: Länkar till bilderna:
gallery/displayimage.php?pos=-14271
gallery/displayimage.php?pos=-14270
//Jenny
sahra

Inläggav jered sön 23 augusti, 2009 10:46

sahra skrev:NU har jag lagt upp två bilder på min pippi för er som är intresserade!:)

Ett litet tips - man kan skapa personliga gallerier också, där man kan lägga upp alla sina bilder på sina fåglar :) Då får man dessutom en länk under sitt namn i forumet som heter "Personligt galleri" så är det enkelt för andra medlemmar att hitta dit och se dina bilder.

Nu ska jag se om jag hittar dina bilder på Arthur, måste ju kika, han låter ju så söt! :)
Jenny - Moderator
Sök först och fråga sen :D
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd/Moderator

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav sahra mån 24 augusti, 2009 18:24

Tack för tipset Jered!'

Idag har min pippi varit ute i lägenheten HEEELA dagen, och är fortfarande. han vägrar att gå in i buren igen. Men han har ju maten i buren så han går väl in när hungern blir för stor. Vattnet har jag dock ställt på buren eftersom han varit ute så länge nu. Får väl se om han går in ikväll/natt eller sitter och njuter på gardinstången imorn när jag vaknar:)
sahra

Inläggav sahra mån 14 september, 2009 19:34

Dags att uppdatera tycker jag allt!

Det går framåt, men sakta, han äter hirs när jag håller i kolven så det en sådär 10cm från mina händer. Men jag stressar inte. Blir han tam så blir han, annars så tycker jag om han lika mycket ändå:)

Har dock haft lite dåligt samvete när jag har lämnat han ensam.. Ska imorgon åka och titta på en hona åt honom. Hon var dock äldre, dom visste inte riktigt hur gammal hon var men dom hade haft henne i 10år.
Förhoppningsvis så blir inte åldersskillnaden något problem om jag bestämmer mig för henne. Eller vad tror ni? Har ni erfarenheter om att ha så stor ålderskillnad på två fåglar tillsammans?
sahra

Inläggav Isola mån 14 september, 2009 20:03

Sök på "åldersskillnad" i sökfunktionen. Hittade en del om olika åldrar på nymferna. :)
C med Dino, Jim, Mårten, Curry och undulaten Isak
Användarvisningsbild
Isola

Sedan: mån 24 augusti, 2009 17:35
Personligt galleri

Inläggav Jeeper mån 14 september, 2009 21:37

Jag tror inte åldersskillnaden spelar nån större roll om hon är i bra kondition och har levt ett bra liv med bra mat och chans att motionera ordentligt.
Förhör dig om vad hon ätit och hurpass mycket hon fått vara ute och röra på sig. Har hon levt på enbart torra fröer, kanske t o m stora mängder solrosfröer, finns det stor risk för att hon lider av näringsbrist och hennes lever kan även ha tagit skada.
Kolla avföringen noga så den inte är missfärgad. Kolla också både näbb och klor så de inte är förvuxna och framförallt inte är blanka (kan vara tecken på leverskada).
Om hon ser pigg och fin ut så tycker jag du ska "slå till".
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav sahra tis 15 september, 2009 13:47

Tack för tipsen!
Jeeper: Jag ska hålla utkik på det du skrev ikväll. Motionen vet jag dock att den inte var så bra då hon i stort sett bara har suttit i sin bur i två års tid. Vad jag förstod av ägaren så har hon ej muskler till att flyga:( Är det något som går att bygga upp? Tycker lite synd om pippin, det är väl kanske inte den bästa anledningen till att köpa fågel men hade varit roligt att kunna ge henne det lite bättre hennes sista år. Hon var inte heller tam för fem öre..

Jag ska åka och titta på henne iaf så får jag se sen. Hade helst velat ha någon som var någorlunda tam, iaf hanterbar.. Men måste säga att det verkar svårt att hitta någon fågel här i närheten av mig. Har ju inget körkort så kan inte ta mig så långt, mamma ställer upp och kör men hon vill inte köra särskillt långt tyvärr..
sahra

Inläggav sahra tis 15 september, 2009 17:25

Jag ångrade mig.. ska inte åka och titta på den fåglen. Känns inte rätt.. Vill hellst ha en yngre, även om den kanske hade levt 5år till så känns det inte bra för hon kommer antagligen gå bort innan min hane och det känns elakt att köpa en så gammal hona till han. För då blir han ensam igen.. Vill hitta någon som har förutsättningar att kunna leva länge och förhoppningsvis bilda ett par med min hane.
Så jag är fortfarande på jakt! Men som sagt, svårt att hitta någon som inte är alltför långt bort.
sahra

Inläggav sahra ons 16 september, 2009 8:37

Åh jag blev så glad nu! Henry (ja, det blev Henry, inte Arthur) Sitter och leker med en leksak jag har gjort till honom som består av diverse olika sortes pärlor. Han har nämligen inte lekt med sina leksaker innan. Vad jag har sett iaf:)
Han har även en gunga, men den vill han inte vara på:( Jag som trodde att dom gillade att sitta och gunga lite.
sahra

Inläggav sahra ons 16 september, 2009 8:46

Föresten så har jag nog hittat en fru till Henry. En isabellpärlbrokig hona från Laila här på forumet:)
sahra

Inläggav citrus&citron ons 16 september, 2009 18:10

Det tog jätte lång tid innan min nymf vågade sig upp på sin gunga, så mitt råd är ta det lungt. Din Henry vågar snart :)
citrus&citron

Sedan: ons 10 december, 2008 18:39

Nästa

Återgå till Övrigt