Fågelpassning

Behöver du hjälp med att passa din fågel när du reser bort? Eller har du lite plats över själv?

Moderatorer: egge, Jeeper, klara o elvira

Fågelpassning

Inläggav klara o elvira sön 17 augusti, 2008 6:14

http://www.nymfkakadua.se med ägare och moderatorer ansvarar INTE för de erbjudanden om passning som läggs ut på forumet. Det är upp till var och en att kontrollera, och bestämma till vem man vill lämna sina fåglar.

Det som gäller vid inackordering av fåglar är att man är L80 certiferad. Det är ett lagkrav för att få passa andras fåglar, även om det inte är kommersiellt.
Enligt lag ska det finnas godkända L80-burar till fåglarna. Antingen tillhandahåller den som ta emot fåglarna en L80-bur eller så måste de ställa krav på att fågeln har med sig sin egen godkända bur.
Det ska finnas separat utrymme att ha fåglarna på så att de inte kommer i kontakt med annonsörens egna fåglar, eller med fåglar från något annat hem, m a o ett eget rum (samma regler som för karantän).
Enligt lag ska platsen fåglarna ska stå på ska uppfylla alla krav enligt L80, med hänseende bland annat på ventilation och ljus.

Här har alla en vägledning på vad ni kan kolla på och fråga efter. I slutändan är det den som söker passning som kontrollerar och bedömer inackorderingshemmet. Det är därmed dennes ansvar att bedöma och avgöra till vem fågeln lämnas för inackordering/passning.

Detta är avsett som information om gällande lagstiftning för både de som tar emot fåglar för inackordering och de som lämnar sin fågel för inackordering/passning.

För att läsa lagen (Föreskrifter och allmänna råd DFS 2005:8 saknr L80) så har ni den här
viewtopic.php?f=18&t=4200
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd och Hacke.
Gandy, Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Re: Fågelpassning

Inläggav Blue sön 17 augusti, 2008 10:20

en fråga...
Vad menas med attman är "l-80 certifierad"?
Blue

Sedan: fre 28 september, 2007 15:17
Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 17 augusti, 2008 12:07

Blue skrev:en fråga...

Att man gått L80-utbildning med godkänt resultat, av en av SJV godkänd utbildare.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Sedan: mån 28 mars, 2005 7:42
Personligt galleri

Inläggav mli_c sön 17 augusti, 2008 12:45

klara o elvira skrev:Det som gäller vid inackordering av fåglar är att man är L80 certiferad. Det är ett lagkrav för att få passa andras fåglar, även om det inte är kommersiellt.

Jeeper skrev:
Blue skrev:en fråga...

Att man gått L80-utbildning med godkänt resultat, av en av SJV godkänd utbildare.

Jag tycker det låter konstigt att man måste ha gått en utbildning för att få passa andras fåglar, eller har jag fattat det fel? Mina fåglar brukar bo hos mina föräldrar när jag behöver fågelpassning, och det känns väldigt konstigt om det är krav på att mina föräldrar (som fågelvakter) måste ha gått en utbildning, medan jag som fågelägare inte har några krav på mig? Detta måste väl gälla de som bedriver fågelpassning i större skala?
Användarvisningsbild
mli_c

Sedan: tis 12 april, 2005 16:31
Personligt galleri

Inläggav klara o elvira sön 17 augusti, 2008 13:39

Nu ska jag inte säga att det verkligen är så här, men troligtvis är det samma som för skatteregler, om en snickare och en murare byter tjänster med varandra så ska detta beskattas, även om de är vänner, precis som det skulle ha gjort om man köpt tjänsterna. Samma borde då gälla mellan två som byter andra typer av tjänster, däremot skulle nog ingen reagera över att man sköter sina barn/föräldrars eller syskons husdjur, det är inom familjen. Om en snickare bygger hemma hos sina föräldrar/barn så tvivlar jag på att de får påhälsningar av skattemyndigheterna.

Men jag ska se om jag hittar mer information om detta, men går man efter skattereglerna så verkar det rimligt.
Martina - Moderator Klara, Legolas, Lina, Orvar, Jago, Molly, Polly, Floyd och Hacke.
Gandy, Elvira, Mozart, Janne - VIF.
Användarvisningsbild
klara o elvira
Moderator

Sedan: ons 31 augusti, 2005 20:34
Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 17 augusti, 2008 14:08

Jag har pratat med SJV och fick svaret att det är de som tar emot fåglar för passning och där det kan räknas som kommersiellt som ska ha genomgått utbildningen. Som kommersiellt räknas enl dem även om man byter tjänster, dvs passar varandras fåglar och alltid då man annonserar om att man tar emot fåglar för passning.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Inläggav jered sön 17 augusti, 2008 17:31

Jeeper skrev:Jag har pratat med SJV och fick svaret att det är de som tar emot fåglar för passning och där det kan räknas som kommersiellt som ska ha genomgått utbildningen. Som kommersiellt räknas enl dem även om man byter tjänster, dvs passar varandras fåglar och alltid då man annonserar om att man tar emot fåglar för passning.

Det låter mao inte som att mli's föräldrar behöver ha genomgått nån utbildning. Eller vänner som hade passat fåglarna oavsett. "Byte av tjänster" måste ju avse just ett sådant exempel som Martina nämner, där man skulle betalat den andra parten för ett regelrätt arbete om man inte själv hade bytt tillbaka med en liknande tjänst.

Privat fågelpassning (där man INTE tar betalt) har jag svårt att se att det passar, men jag tar gärna emot mer info.
Stolt matte till Kalle, Dumbo och Lillis **** För alltid i mina tankar: Oji, Pärlan, Nickolina, Hector
Användarvisningsbild
jered
TeknikNörd

Sedan: lör 21 augusti, 2004 0:15
Personligt galleri

Inläggav Jeeper sön 17 augusti, 2008 18:23

Den info jag fått från SJV är att byte av tjänst, som jag normalt skulle få betala för, alltid räknas som kommersiellt.
Jag har ju i och för sig svårt att tänka mig att det skulle räknas som kommersiellt om jag tar hand om en kompis fågel och de sen tar hand om min.
Men så fort man annonserar att man tar emot fåglar för passning räknas det som kommersiellt även om man då skriver "byte av tjänst" eller inte tar betalt alls. Då ska man uppfylla hela L80, inklusive ha gått L80-utbildning med godkänt resultat.

Hela kap 6 i L80 gäller alltid för alla som har fåglar även för de som aldrig tar emot andras fåglar för passning.
Användarvisningsbild
Jeeper
Moderator/Uppfödare

Personligt galleri

Återgå till Fågelpassning